23° Bisabuelo de: Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo
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(Linea Paterna)
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Hayy "Hiyya" ibn Ya'ish ibn Ya'ish ben ben David al-Daudi, HaNasi is your 23rd great grandfather.You→ Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo→ Enrique Jorge Urdaneta Lecuna
your father → Carlos Urdaneta Carrillo
his father → Enrique Urdaneta Maya, Dr.
his father → Josefa Alcira Maya de la Torre y Rodríguez
his mother → Vicenta Rodríguez Uzcátegui
her mother → María Celsa Uzcátegui Rincón
her mother → Sancho Antonio de Uzcátegui Briceño
her father → Jacobo de Uzcátegui Bohorques
his father → Luisa Jimeno de Bohorques Dávila
his mother → Juan Jimeno de Bohórquez
her father → Luisa Velásquez de Velasco
his mother → Juan Velásquez de Velasco y Montalvo, Gobernador de La Grita
her father → Ortún Velázquez de Velasco
his father → María Enríquez de Acuña
his mother → Inés Enríquez y Quiñones
her mother → Fadrique Enríquez de Mendoza, 2º Almirante Mayor de Castilla, Conde de Melgar y Rueda
her father → Alonso Enríquez de Castilla, 1er. Almirante Mayor de Castilla, Señor de Medina de Rio Seco
his father → Yonati bat Gedaliah, Paloma
his mother → Gedalia Shlomo ibn ben Shlomo ibn Yaḥyā haZaken
her father → Shlomo ben Yahya ibn Yahya
his father → Yosef ibn Yahya HaZaken
his father → Don Yehuda ibn Yahya ibn Ya'ish
his father → Don Yahya "el Negro"
his father → Yehudah "Ya'ish" ben Yahuda ibn ben Yahudah ibn Yaḥyā, senhor de Aldeia dos Negros
his father → Hayy "Hiyya" ibn Ya'ish ibn Ya'ish ben ben David al-Daudi, HaNasi
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Hayy "Hiyya" ibn Ya'ish ibn Ya'ish ben ben David al-Daudi (David al-Daudi), HaNasi MP
Hebrew: יעיש ben David al-Daudi (David al-Daudi), HaNasi
Gender: Male
Birth: 1085
Ramla, רמלה, Israel, ישראל
Death: circa 1154 (65-73)
Toledo, Toledo, Castile-La Mancha, Spain
Immediate Family:
Son of David "Ya'ish" ibn Hiyya and unknown bat Baruch ben Isaac alBalia
Husband of Sisnandiz Moniz
Father of Yehudah "Ya'ish" ben Yahuda ibn ben Yahudah ibn Yaḥyā, senhor de Aldeia dos Negros
Brother of Yahya ibn Da'ud, Almoxarife of Monzon and Abraham ibn Da'ud haLevi, Rabad I
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De 969 a 1071, los califas fatimíes de Egipto gobernaron Palestina. La mayoría de los estudiosos están convencidos de que durante este período los fatimíes consideraron que el gaon de la yeshiva palestina era la cabeza de los judíos en su dominio (en todas las tierras controladas por los fatimíes). Hiyya HaNasi (Gaon de Sefard) se educó en Yeshivat Ge’on Yaʿaqov (Academia del Orgullo de Jacob - la Yeshiva Palestina); Un matemático experto que era altamente experto en geometría.
Hiyya HaNasi fue el beneficiario de amplias concesiones de tierras en las cercanías de Lérida, con permiso para alquilarlas a quien quisiera, cristiano, judío o musulmán. También poseía bodegas en la ciudadela judía de Lérida. Es el primer judío designado en los documentos oficiales como "agente judicial" o "Almoxarife" [El libro del linaje, o Sefer Yohassin por Abraham Zacuto]
Lérida y Monzón están cerca de Zaragoza. También en Aragón, al suroeste de Zaragoza, en la ciudad de Calatayud, había un magnífico edificio conocido como la sinagoga Ibn Yahya, después de su constructor Aharon Ibn Yahya, "además de otras dos capillas de oración y estudio que llevaban los nombres de sus fundadores". Calatayud "Calat" | "al-Yehud" se traduce como "Castillo o fortaleza de los judíos". Por los reyes de Aragón a los judíos de Calatayud se les concedieron ciertos privilegios, entre los cuales se encontraba uno con respecto al juramento; y estos privilegios fueron renovados de vez en cuando.
Hiyya era administrador de tierras templarias en Castilla y León. Fue enterrado en un cementerio en León, España, a las afueras de los muros del castillo templario. Cumplió una función importante en la distribución del territorio conquistado en nombre del rey Alfonso I "El luchador" (1073-1134) de Aragón y Navarra. El rabino Hiyya fue instrumental en la conquista de la Taifa de Zaragoza (que incluía a Lérida, Zaragoza y Monzón) de la dinastía árabe llamada Banu Hud, cuyo gobernante era Al-Mustain I, Sulayman ibn Hud al-Judhami.
En el asedio de Bayona en octubre de 1131, tres años antes de su muerte, el rey Alfonso I publicó un testamento que dejaba su reino a tres órdenes religiosas cristianas autónomas con sede en Palestina, que eran políticamente independientes del papa,
1) los Caballeros Templarios, 2) los Hospitalarios, y 3) los Caballeros del Santo Sepulcro,
cuyas influencias debían entrar en conflicto entre sí y cancelar la influencia del otro en Palestina. La voluntad ha desconcertado enormemente a los historiadores, quienes lo leen como un gesto extraño de piedad extrema, poco característico del personaje de Alphonso, uno que efectivamente deshizo el trabajo de su vida.
Elena Lourie (1975) sugirió en cambio que era el intento de Alphonso de neutralizar el interés del papado en una sucesión disputada (Aragón había sido un feudo del papado desde 1068) y defenderse del hijo de Urraca de su primer matrimonio, Alphonso VII de Castilla, por el papado estaría obligado a presionar los términos del testamento. Este escritor sospecha que el documento fue escrito por Hiyya ben David HaNasi, para neutralizar a los invasores extranjeros en Palestina. Alphonso no podía escribir: empleó a su judío de la corte como escriba y médico.
Referencias
1) http://www.davidicdynasty.org/chapter25.php
En Judische Familien-Forschung (Jewish Family Research) (Berlín, 1924-1938), el primer diario de genealogía judía en Alemania, hay varios artículos que tratan sobre la descendencia de esta familia del rey David. La parte más interesante es una lista de generaciones titulada "El documento de Yahia". Comienza con el rey David, va a Berachya (450 a.E.C.) y luego hay una brecha de 450 a 320 a.E.C. Se reanuda desde Chisdia (300 a. C.) y continúa hasta David ben Zakai, el Exilarch en Iraq que murió en 940 CE. Luego hay una gran brecha con algunas generaciones inciertas, y la lista continúa desde Chiya al-Daudi (1090-1154) en España. El "Ibn Yahia" se cambia a "Don Yahia - esta parte de España está ahora bajo dominio cristiano. Los" Dons "continúan a Don David (nacido en 1580) en Turquía, el último de la línea de Yahia en esta lista.
2) Peter Clemens
ENLACES Weiterführende:
http://www.jewishgen.org/Rabbinic/infofiles/rabbis.htm
http://www.creedopedia.com/home.php
Yeshiva de Palestina
La historiografía judía dio su nombre al período geónico sobre la base del título gaon (orgullo heb.) Que designó a los jefes de las yeshivot babilónicas en Sura y Pumbedita (ver Yeshivot en Babilonia / Iraq). Gracias a los documentos encontrados en el Cairo Geniza, ahora se sabe que también hubo una yeshiva en Palestina en esta época, y también fue encabezada por un gaon. Al igual que sus homólogos en Babilonia, esta yeshiva se llamaba Yeshivat Ge'on Yaʿaqov (Academia del Orgullo de Jacob), y funcionó durante todo el período musulmán temprano en Palestina, desde la conquista musulmana en 634 hasta la conquista de los cruzados en 1099. La existencia de la yeshiva palestina nos da una nueva perspectiva sobre el estado de la población judía de Palestina. No solo fue significativo, sino que también sirvió como el centro de autoridad para muchos judíos en la diáspora. Los documentos de Geniza han demostrado que había comunidades palestinas en muchas ciudades del Mediterráneo oriental y occidental y que estaban sujetas a la autoridad de la yeshiva palestina, que consideraban una continuación del Sanedrín. La propia Geniza fue descubierta en la sinagoga de la comunidad palestina de Fustat. Todo lo que se sabe sobre la historia de la yeshiva palestina se basa casi exclusivamente en documentos de Geniza. Pero aunque estos han proporcionado una gran cantidad de información sobre el judaísmo bajo el dominio islámico a partir del siglo X, se sabe muy poco sobre la historia de la yeshiva palestina antes de entonces. Incluso durante el período sobre el cual se han preservado las fuentes, faltan las responsabilidades de los geonim palestinos, aunque su correspondencia sobreviviente indica claramente que respondieron a las preguntas halájicas que les enviaron las comunidades palestinas.
Dado que la yeshiva palestina, como las de Babilonia, se veía a sí misma como la continuación del Sanedrín, también tenía setenta y un miembros. La estructura de su liderazgo central, sin embargo, difería de la de las academias de Babilonia. Junto con el gaon, había seis sabios, cada uno llamado calledaver, y colectivamente este grupo de líderes se llamaba ḥavura. El ḥaver de más alto rango fue el "segundo de la vavura", y se desempeñó como av bet din, o presidente de la corte. El siguiente en la línea se conoce como "el tercero", y así sucesivamente. Como en el yeshivot babilónico, unas pocas familias tenían las riendas del poder. Es interesante notar lo que surge de un documento único de Geniza: en la segunda mitad del siglo IX, la persona que sirvió como jefe de la yeshiva palestina fue Ṣemaḥ, un vástago de la casa del exilarch y el bisnieto de nanAnan ben David, considerado el precursor del movimiento Karaite (ver Karaism). Parece que Josafat, el hermano de Ṣemaḥ, sirvió como gaon ante él. (Para una lista completa de los geonim conocidos de las yeshivot palestinas, ver Palestina).
Las fuentes talmúdicas dan cuenta de las muchas transformaciones sufridas por la yeshiva palestina tras la ocupación romana de Jerusalén. Después de la muerte de Judah ha-Nasi (ca. 220), la yeshiva se ubicó en Tiberíades, que durante el período bizantino fue un centro importante para piyyuṭ (poesía litúrgica) y midrash, y también el lugar donde se redactó el Talmud palestino. Como la política bizantina no permitía a los judíos vivir en Jerusalén, Tiberíades se convirtió en el centro judío en Palestina y para todos los judíos del Imperio bizantino. Luego, alrededor de 641, solo unos años después de la conquista musulmana de Palestina, se abrieron las puertas de Jerusalén para el asentamiento judío. Fuentes del período geónico registran que los judíos se reasentaron en Jerusalén después de una ausencia de más de quinientos años. Sin embargo, la yeshiva palestina inicialmente decidió no transferir su asiento de Tiberíades a Jerusalén. Es completamente posible que la mudanza a Jerusalén, que solo tuvo lugar a fines del primer cuarto del siglo X, fuera una cuestión de necesidad y no de elección, porque en 921 se produjo un rifto en la yeshiva palestina justo cuando intentaba mantener su posición frente a la yeshivot de Babilonia sobre la cuestión de arreglar el calendario. El traslado a Jerusalén parece haber sido un resultado de esta división. Los documentos de Geniza que datan después de esta reubicación a menudo se refieren a los miembros de las comunidades de la diáspora de la yeshiva como "jerusalemitas". El estado de Jerusalén mejoró enormemente como resultado de la mudanza de la yeshiva y muchos peregrinos judíos vinieron a la ciudad, particularmente durante el Alto Santo Días mes de Tishri. Se celebraron ceremonias en el Monte de los Olivos con el gaon oficiando.
De 969 a 1071, los califas fatimíes de Egipto gobernaron Palestina. La mayoría de los estudiosos están convencidos de que durante este período los fatimíes consideraron que el gaon de la yeshiva palestina era la cabeza de los judíos en su dominio (para más detalles, ver nuevamente Palestina). Si este enfoque es correcto, entonces las relaciones directas entre el jefe de los judíos en el califato fatimí, cuya sede era Jerusalén, y el califa, cuya capital estaba en El Cairo, eran definitivamente imposibles. Hay que tener en cuenta que en ese momento Jerusalén no era la capital de Palestina, y la sede del gobernador que administraba Palestina en nombre del gobierno fatimí era Ramle, la capital del distrito. Los documentos de Geniza establecen que los jefes de la yeshiva tuvieron que confiar en la ayuda de los judíos de Cairene con buenas conexiones en la corte califal para presentar sus solicitudes a la administración central. Durante parte del largo mandato de Solomon ben Judah Gaon (1025–1051), los hermanos Karaite Tustari, Ḥesed y Abraham, ocuparon cargos importantes en la corte. La dependencia del gaon de los dos hermanos lo llevó a adoptar una política de conciliación hacia los dolientes Karaite de Sion que se habían establecido en Jerusalén. Por lo tanto, trató de detener la excomunión ceremonial rabbanita anual de los caraítas en el Monte de los Olivos.
Alrededor de 1076, la yeshiva palestina, ahora dirigida por Elijah ha-Kohen ben Solomon Gaon (1062-1083), se vio obligada a abandonar Jerusalén y establecerse en Tiro, que ya no estaba bajo la autoridad fatimí. La medida fue el resultado de la invasión turcomana, que comenzó en 1071 y provocó un grave deterioro de la situación en Palestina para toda la población. Las dificultades y lamentos de los habitantes y peregrinos cristianos después de esta ocupación fueron uno de los factores que llevaron al lanzamiento de la Primera Cruzada. Los líderes caraítas de Jerusalén, los nesi'im, se mudaron a Egipto. El hijo de Elijah, Abiathar, el último gaon de la yeshiva palestina, nunca regresó a Jerusalén y murió como refugiado en Damasco alrededor de 1112, mientras huía de los cruzados.
Como se desprende de la encuesta anterior, la yeshiva palestina estaba plagada de problemas en muchos frentes: las vicisitudes de las relaciones con los cambiantes gobiernos musulmanes y los continuos intentos de la yeshivot de Babilonia de socavar su estatus. La actitud arrogante de la yeshivot babilónica hacia la yeshiva palestina fue probablemente el factor principal que condujo a la situación por la cual, hasta el descubrimiento de Geniza, la existencia de un centro judío activo en Palestina durante el período geónico era totalmente desconocida. El yeshivot en Babilonia impugnó tanto la autoridad de la yeshiva palestina en la diáspora como la tradición palestina de interpretación halájica. La yeshiva palestina también tuvo que lidiar con el desafío planteado por la comunidad Karaite en Palestina, principalmente en Jerusalén. Aunque el movimiento Karaita comenzó en las comunidades de la Diáspora de Babilonia y Persia, los dolientes de Sión establecieron el centro Karaita más importante en Jerusalén en el último cuarto del siglo IX. Desafiaron vigorosamente al liderazgo rabbanita, que consideraron el principal obstáculo para la venida del mesías. Las comunidades karaitas en la diáspora eran menos militantes.
Además de estos problemas externos, no faltaron las luchas de poder sobre el liderazgo de la yeshiva entre las familias cuyos miembros ocupaban habitualmente este puesto. Dos representantes de la línea exilarchic, Ṣemaḥ y Jehoshaphat, sirvieron como geonim. Esta rama de la dinastía ananita fue depuesta de la yeshiva a medida que el movimiento Karaita aumentó en fuerza. Daniel ben Azariah, quien ocupó el cargo de gaon de 1051 a 1062, también era de linaje exilarchic. Luchó contra la familia Kohen, que provenía del norte de África (Elijah y Abiathar, mencionados anteriormente, eran miembros de esta familia). De 1038 a 1042, Salomón ben Judá se vio obligado a defender su posición contra un desafío de Nathan ben Abraham, quien intentó que lo retiraran para poder declararse gaon. (Sobre esta lucha de poder, ver Palestina).
Un doble desastre puso fin al período geónico en Palestina. La Primera Cruzada dio un golpe demográfico de muerte a la población judía del país. Un número considerable de comunidades simplemente desapareció. En segundo lugar, el estado de la yeshiva ya había sufrido un grave revés cuando se mudó a Tiro, ya que estaba separado de los judíos del califato fatimí. Permaneció en el exilio hasta la Primera Cruzada y nunca pudo regresar a Palestina. Como resultado, durante muchas generaciones Palestina dejó de ser el centro de la autoridad judía para la diáspora. El intento de preservar la autoridad de la yeshiva palestina en el exilio fracasó, y las comunidades de la diáspora que se llamaban palestinas o de Jerusalén comenzaron a menguar y finalmente desaparecieron por completo.
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English (default) history
From 969 to 1071, the Fatimid caliphs of Egypt ruled Palestine. Most scholars are convinced that during this period the Fatimids considered the gaon of the Palestinian yeshiva to be the head of the Jews in their domain (in all lands controlled by Fatimids). Hiyya HaNasi (Gaon of Sefard) was educated at Yeshivat Ge’on Yaʿaqov (Academy of the Pride of Jacob - the Palestine Yeshiva); a skilled mathematician who was highly skilled in geometry.
Hiyya HaNasi was the beneficiary of extensive grants of land in the vicinity of Lerida, with permission to rent them to whomever he desired, Christian, Jew, or Muslim. He also owned wine cellars in the Jewish citadel of Lerida. He is the first Jew to be designated in official documents as "bailiff' or “Almoxarife” [The Book of Lineage, or Sefer Yohassin by Abraham Zacuto ]
Lerida and Monzon are close to Saragossa. Also in Aragon, southwest of Saragossa in the city of Calatayud was a magnificent edifice known as the Ibn Yahya synagogue, after its builder Aharon Ibn Yahya, "besides two other chapels of prayer and study that bore the names of their founders." Calatayud “Calat”|”al-Yehud”is translated to mean “Castle, or fortress, of the Jews”. By the kings of Aragon the Jews of Calatayud were granted certain privileges, among which was one with regard to the oath; and these privileges were from time to time renewed.
Hiyya was administrator of Templar Lands in Castile-Leon. He was buried in a cemetery in Leon, Spain, just outside the walls of the Templar Castle. He fulfilled an important function in the apportionment of conquered territory on behalf of King Alfonso I “The Battler” (1073-1134) of Aragon and Navarre. Rabbi Hiyya was instrumental in conquering the the Taifa of Zaragoza (which included Lerida and Zaragoza and Monzon) from the arab dynasty named Banu Hud whose ruler was Al-Mustain I, Sulayman ibn Hud al-Judhami.
At the Siege of Bayonne in October 1131, three years before his death, King Alfonso I published a will leaving his kingdom to three autonomous Christian religious orders based in Palestine which were politically independent of the pope,
1) the Knights Templar, 2) the Hospitallers, and 3) the Knights of the Holy Sepulchre,
whose influences were expected to conflict with each other and to cancel one another's influence in Palestine. The will has greatly puzzled historians, who read it as a bizarre gesture of extreme piety uncharacteristic of Alphonso's character, one that effectively undid his life's work.
Elena Lourie (1975) suggested instead that it was Alphonso's attempt to neutralize the papacy's interest in a disputed succession— Aragon had been a fief of the Papacy since 1068— and to fend off Urraca's son from her first marriage, Alphonso VII of Castile, for the Papacy would be bound to press the terms of the will. This writer suspects the document to have been written by Hiyya ben David HaNasi, in order to neutralize foreign invaders in Palestine. Alphonso could not write - he employed his court Jew as scribe and physician.
References:
1) http://www.davidicdynasty.org/chapter25.php
In Judische Familien-Forschung (Jewish Family Research) (Berlin, 1924-1938), the early journal of Jewish genealogy in Germany, there are several articles that discuss descent of this family from King David. The most interesting part is a list of generations entitled "The Yahia Document." It starts with King David, goes to Berachya (450 B.C.E.), and then there is a gap from 450 to 320 B.C.E. It resumes from Chisdia (300 B.C.E.) and continues to David ben Zakai, the Exilarch in Iraq who died in 940 C.E. Then there is a big gap with a few uncertain generations, and the list continues from Chiya al-Daudi (1090-1154) in Spain. The "Ibn Yahia" is changed to "Don Yahia - this part of Spain is now under Christian rule. The "Dons" continue to Don David (born in 1580) in Turkey, the last of the Yahia line on this list.
2) Peter Clemens
Weiterführende LINKS:
http://www.jewishgen.org/Rabbinic/infofiles/rabbis.htm
http://www.creedopedia.com/home.php
Yeshiva of Palestine
Jewish historiography gave the geonic period its name on the basis of the title gaon (Heb. pride) that designated the heads of the Babylonian yeshivot in Sura and Pumbedita (see Yeshivot in Babylonia/Iraq). Thanks to documents found in the Cairo Geniza, it is now known that there was also a yeshiva in Palestine in this era, and it too was headed by a gaon. Like its counterparts in Babylonia, this yeshiva was called Yeshivat Ge’on Yaʿaqov (Academy of the Pride of Jacob), and it functioned throughout the early Muslim period in Palestine, from the Muslim conquest in 634 to the Crusader conquest in 1099. The existence of the Palestinian yeshiva gives us a new perspective on the status of the Jewish population of Palestine. It was not only significant, but also served as the center of authority for many Jews in the Diaspora. Geniza documents have shown that there were Palestinian communities in many cities in both the eastern and western MediterraneanBasin and that they were subject to the authority of the Palestinian yeshiva, which they regarded as a continuation of the Sanhedrin. The Geniza itself was discovered in the synagogue of the Palestinian community of Fustat. Everything known about the history of the Palestinian yeshiva is based almost solely on Geniza documents. But while these have provided a great deal of information about Judaism under Islamic rule as from the tenth century, very little is known about the history of the Palestinian yeshiva before then. Even for the period about which sources have been preserved, the responsa of the Palestinian geonim are lacking, although their surviving correspondence clearly indicates that they replied to halakhic queries sent to them by Palestinian communities.
Since the Palestinian yeshiva, like the ones in Babylonia, saw itself as the continuation of the Sanhedrin, it too had seventy-one members. The structure of its core leadership, however, differed from that of the Babylonia academies. Along with the gaon, there were six sages, each one called a ḥaver, and collectively this group of leaders was called the ḥavura. The highest-ranking ḥaver was the “the second of the ḥavura,” and he served as av bet din, or chief justice of the court. The next in line was referred to as “the third,” and so on. As in the Babylonian yeshivot, a few families held the reins of power. It is interesting to note what emerges from a unique Geniza document: In the second half of the ninth century, the person serving as head of the Palestinian yeshiva was Ṣemaḥ, a scion of the house of the exilarch and the great-grandson of ʿAnan ben David, considered the harbinger of the Karaite movement (see Karaism). It appears that Jehoshaphat, Ṣemaḥ’s brother, served as gaon before him. (For a complete list of the known geonim of the Palestinian yeshivot, see Palestine.)
Talmudic sources provide an account of the many transformations undergone by the Palestinian yeshiva following the Roman occupation of Jerusalem. After the death of Judah ha-Nasi (ca. 220), the yeshiva was located in Tiberias, which during the Byzantine period was an important center for piyyuṭ (liturgical poetry) and midrash, and also the place where the Palestinian Talmud was redacted. Since Byzantine policy did not permit Jews to live in Jerusalem, Tiberias became the Jewish center in Palestine and for all the Jews of the Byzantine Empire. Then, around 641, only a few years after the Muslim conquest of Palestine, the gates of Jerusalem were opened for Jewish settlement. Sources from the geonic period record that Jews resettled in Jerusalem after an absence of more than five hundred years. Nevertheless, the Palestinian yeshiva initially chose not to transfer its seat from Tiberias to Jerusalem. It is entirely possible that the move to Jerusalem, which only took place at the end of the first quarter of the tenth century, was a matter of necessity rather than choice, because in 921 a riftoccurred in the Palestinian yeshiva just as it was attempting to maintain its position vis-à-vis the Babylonia yeshivot over the issue of fixing the calendar. The move to Jerusalem seems to have been one outcome of this split. Geniza documents dating from after this relocation often refer to the members of the yeshiva’s Diaspora communities as “Jerusalemites.” The status of Jerusalem was greatly enhanced as a result of the yeshiva’s move and many Jewish pilgrims came to the city, particularly during the High Holy Days month of Tishri. Ceremonies were held on the Mount of Olives with the gaon officiating.
From 969 to 1071, the Fatimid caliphs of Egypt ruled Palestine. Most scholars are convinced that during this period the Fatimids considered the gaon of the Palestinian yeshiva to be the head of the Jews in their domain (for further details, again see Palestine). If this approach is correct, then direct relations between the head of the Jews in the Fatimid caliphate, whose seat was Jerusalem, and the caliph, whose capital was in Cairo, were definitely impossible. For it must be kept in mind that at that time Jerusalem was not the capital of Palestine, and the seat of the governor who administered Palestine on behalf of the Fatimid government was Ramle, the district capital. Geniza documents establish that the heads of the yeshiva had to rely on the help of Cairene Jews with good connections at the caliphal court to present their requests to the central administration. During part of Solomon ben Judah Gaon’s long term of office (1025–1051), the Karaite Tustari brothers, Ḥesed and Abraham, held important positions at court. The gaon’s dependence on the two brothers led him to adopt a policy of conciliation toward the Karaite Mourners of Zion who had settled in Jerusalem. Thus, he sought to put a stop to the annual Rabbanite ceremonial excommunication of the Karaites on the Mount of Olives.
In about 1076, the Palestinian yeshiva, now led by Elijah ha-Kohen ben Solomon Gaon (1062–1083), was forced to leave Jerusalem and settle in Tyre, which was no longer under Fatimid authority. The move was a result of the Turcoman invasion, which had begun in 1071 and had caused the situation in Palestine to seriously deteriorate for the entire population. The hardships and lamentations of Christian inhabitants and pilgrims following this occupation were one of the factors that led to the launching of the First Crusade. Jerusalem’s Karaite leaders, the nesi’im, moved to Egypt. Elijah’s son Abiathar, the last gaon of the Palestinian yeshiva, never returned to Jerusalem and died as a refugee in Damascus around 1112, while fleeing the Crusaders.
As is apparent from the preceding survey, the Palestinian yeshiva was beset with problems on many fronts—the vicissitudes of relations with the changing Muslim governments and the ongoing attempts by the Babylonia yeshivot to undermine its status. The haughty attitude of the Babylonian yeshivot toward the Palestinian yeshiva was probably the main factor that led to the situation whereby, until the discovery of the Geniza, the existence of an active Jewish center in Palestine during the geonic period was totally unknown. The yeshivot in Babylonia contested both the authority of the Palestinian yeshiva in the Diaspora and the Palestinian tradition of halakhic interpretation. The Palestinian yeshiva also had to contend with the challenge posed by the Karaite community in Palestine, mainly in Jerusalem. Although the Karaite movement began in the Diaspora communities of Babylonia and Persia, the most important Karaite center was established in Jerusalem in the last quarter of the ninth century by the Mourners of Zion. They vigorously challenged the Rabbanite leadership, which they considered the main obstacle to the coming of the messiah. Karaite communities in the Diaspora were less militant.
In addition to these external problems, there was no lack of power struggles over the leadership of the yeshiva among the families whose members routinely filled this position. Two representatives of the exilarchic line, Ṣemaḥ and Jehoshaphat, served as geonim. This branch of the Ananite dynasty was deposed from the yeshiva as the Karaite movement increased in strength. Daniel ben Azariah, who held the office of gaon from 1051 to 1062, was also of exilarchic lineage. He fought against the Kohen family, who hailed from North Africa ( Elijah and Abiathar, mentioned above, were members of this family). From 1038 to 1042, Solomon ben Judah was forced to defend his position against a challenge by Nathan ben Abraham, who attempted to have Solomon removed so that he could declare himself gaon. (On this power struggle see Palestine.)
A twofold disaster brought an end to the geonic period in Palestine. The First Crusade dealt a demographic death blow to the country’s Jewish population. A considerable number of communities simply disappeared. Second, the status of the yeshiva had already suffered a severe setback when it moved to Tyre, since it was cut off from the Jews of the Fatimid caliphate. It remained in exile until the First Crusade and was never able to return to Palestine. As a result, for many generations Palestine ceased to be the center of Jewish authority for the Diaspora. The attempt to preserve the authority of the Palestinian yeshiva in exile failed, and the Diaspora communities that were called Palestinian or Jerusalemite began to wane and finally disappeared altogether.
Yoram Erder
Bibliography
Brody, Robert. The Geonim of Babylonia and the Shaping of Medieval Jewish Culture (New Haven: Yale University Press, 1998), pp. 100–122.
Gil, Moshe. A History of Palestine , 634–1099 (Cambridge: Cambridge University Press, 1992), pp. 490–539.
Goitein, S. D.. A Mediterranean Society (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1971), vol. 2, pp. 5–40.
Mann, Jacob. The Jews in Egypt and in Palestine under the Fatimid Caliphs, 2 vols. in one (New York: Ktav, 1970), vol. 1, pp. 13–201; vol. 2, pp. 11–238.
———. Texts and Studies (New York: Ktav, 1972), vol. 1, pp. 309–356.
Citation Yoram Erder. " Yeshiva of Palestine." Encyclopedia of Jews in the Islamic World. Executive Editor Norman A. Stillman. Brill Online , 2013. Reference. Jim Harlow. 01 January 2013
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