sábado, 21 de octubre de 2023

Marwn I ibn alHakam al Qurayshi ★Bisabuelo n°27M★ Ref: MQ-0623 |•••► #SIRIA 🏆 🇸🇾 #Genealogía #Genealogy


 27 ° Bisabuelo/ Great Grandfather de: Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo →Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi is your 27th great grandfather.


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(Linea Materna)

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Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi is your 27th great grandfather.of→ Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo→  Morella Álamo Borges

your mother → Belén Eloina Borges Ustáriz

her mother → Belén de Jesús Ustáriz Lecuna

her mother → Miguel María Ramón de Jesús Uztáriz y Monserrate

her father → María de Guía de Jesús de Monserrate é Ibarra

his mother → Teniente Coronel Manuel José de Monserrate y Urbina

her father → Antonieta Felicita Javiera Ignacia de Urbina y Hurtado de Mendoza

his mother → Andrés Manuel Ortiz de Urbina y Landaeta, I Marqués de Torrecasa

her father → Manuel Ortiz de Urbina y Márquez de Cañizares

his father → Manuel de Ortiz de Urbina y Suárez

his father → Juan Ortíz de Urbina y Eguíluz

his father → Martín Ortíz de Urbina

his father → Pedro Ortiz de Urbina

his father → Ortún Díaz de Urbina

his father → Diego López

his father → Diego I el Blanco López, III señor de Vizcaya

his father → Lope Díaz Íñiguez, II señor de Vizcaya, IV Conde de Viscaya

his father → Toda Fortúnez

his mother → Fortún Sánchez, señor de Nájera

her father → Sancho López

his father → Lope Fortúnez

his father → Oria (Aurea) Bint Ibn Musa Banu Qasi

his mother → Lope ibn Musa

her father → Musa Ibn Musa lbn Qasaw, Walí de Tudela, Huesca y Zaragoza

his father → Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì de Zaragoza, Arnedo y de Tudela

his father → 'A'isha ibn Abdul Aziz

his mother → 'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus

her father → Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

his mother → Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi

her fatherConsistency CheckShow short path | Share this path

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Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi is your 18th great grandmother's husband's 6th great grandfather.


Marwân I ibn ibn al-Hakam, 4th Umayyad Caliph MP

Arabic: Marwān ibn al-Ḥakam ibn Abiʾl-ʿAs ibn Umayya, 4th Umayyad Caliph

Gender: Male

Birth: March 28, 623

Damascus, Syria (Syrian Arab Republic)

Death: May 07, 685 (62)

Damascus, Syria (Syrian Arab Republic)

Place of Burial: Damascus, Syria (Syrian Arab Republic)

Immediate Family:

Son of al-Hakam bin Abu al-ʻAs ibn Abi al-'As and Aminah binte al-Kama al-Kinaniyya

Husband of Aisha bint 'Uthman ibn 'Affan; Almina bint 'Alqama al-Kinaniyya; Ruqayyah binte Umar al-Farooq; A'isha binte Mu`awiyah bin al-Mughirah and Ruqayya binte Umar al-Hakam

Father of Umm bint Marwan; 'Abd al-Malik I bin Marwân I bin al-Hakam; 'Abd al-'Aziz bin Marwân I bin al-Hakam; Amîna binte Marwân I bin al-Hakam and Muhammad bin Marwân I bin al-Hakam


Added by: Enrique Maria Algorta Facio on October 20, 2007

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Marwán I


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Marwán I

Califa


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Califa o Jalifa (del árabe خليفة jalifa, «representante») es el sucesor y delegado del profeta Mahoma en la dirección de la comunidad musulmana, sin la condición de profeta de este.1​2​ Algunas veces es traducido como «sucesor». Su cometido era ejercer la autoridad en la comunidad de creyentes de acuerdo al modelo y los precedentes creados por Mahoma.3​ Tradicionalmente en Occidente se ha considerado que un califa tiene el mismo rango que un emperador,4​ aunque políticamente sus prerrogativas son muy diferentes.

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Reinado

684-685

Predecesor Muawiya II

Sucesor Abd al-Málik

Información personal

Nombre completo Marwán ibn al-Hákam

Nacimiento 623

La Meca

Fallecimiento 685

Damasco

Familia

Dinastía Omeyas

Padre Al-Hakam ibn Abi al-As

Madre Amina bint 'Alqama al-Kinaniyya.1​

Consorte Umm Hashim Fakhita

Hijos 'Abd al-Málik

'Abd al-Aziz

'Abd al-Rahman2​

Bishr

Muhámmad

Úmar3​

Uthmán

Ubayd Al·lah4​

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Marwán ibn al-Hákam (623-685) (árabe: مروان بن الحكم) fue el cuarto califa Omeya, que asumió el control de la dinastía después de que su primo segundo Muawiya II abdicara en 684. La ascensión de Marwán, el miembro más influyente del clan, señaló un cambio en el linaje de la dinastía omeya de ser los descendientes de Abu Sufyan a los de Al-Hákam, siendo ambos nietos de Umayya (quien da su nombre a la dinastía). Al-Hákam era primo sobrino del tercer Califa Ortodoxo Uthman ibn Affan.


El profeta Mahoma envió a ambos y a su padre, Hakam ibn al-Aas al exilio, con la orden de no volver nunca. Durante el gobierno de Uthman, envió por Marwán y posiblemente por su padre. Marwán se aprovechó de su relación con el califa y fue designado gobernador de Medina. Varios historiadores posteriores como Ibn Taymiyya y los suníes en general se preguntan sobre la autenticidad de esta historia, pues no viene de ningún escritor después de la muerte de Mahoma.


Durante la "Batalla del Camello" se dice que Marwán ibn al-Hákam disparó una flecha al muslo del general Talha, de la que resultó su muerte. Marwán mató a Talha en venganza por su traición al tercer Califa Uthmán.


Fue destituido de esta posición por Alí, y sólo fue repuesto por Muawiya I. Marwán perdió finalmente su ciudad cuando Abd Allah ibn al-Zubayr se rebeló contra Yazid I. De aquí, Marwán fue a Damasco, en donde lo proclamaron califa después de que Muawiya II abdicara.


El corto gobierno de Marwán fue marcado por una guerra civil entre los Omeyas así como una guerra contra Abd Allah ibn al-Zubayr que continuó gobernando sobre el Heyaz, Irak, Egipto y partes de Siria. Marwán ganó la guerra civil de los Omeyas, como resultado de la cual, la nueva línea de poder de los Califas Omeyas recayó en los marwánidas, que sustituyó a la línea sufyánida. Pudo también recobrar Egipto y Siria de Abdullah, pero no pudo derrotarlo totalmente. Los jariyíes, mientras tanto, habían establecido un estado independiente en Arabia Central y se habían producido disturbios en las actuales Irán e Irak.


Fue el padre de Abd al-Aziz (padre de Umar II), de Abd al-Malik, que le sucedió y de Al-Himar (padre de Marwán II).

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history

4th Umayyad Caliph

Reign: 684 – 685 AD

Source 1: http://en.wikipedia.org/wiki/Marwan_I


Source 2: http://en.wikipedia.org/wiki/Marwan_ibn_al-Hakam


Source 3: http://de.wikipedia.org/wiki/Marwan_I.


Marwan ibn al-Hakam (623–685) (Arabic: مروان بن الحكم‎) was the fourth Umayyad Caliph, who took over the dynasty after Muawiya II abdicated in 684. Marwan's ascension pointed to a shift in the lineage of the Umayyad dynasty from descendants of Abu Sufyan to those of Hakam, both of whom were grandsons of Umayya (for whom the Umayyad dynasty is named). Hakam was a first cousin of Uthman ibn Affan.


During the "Battle of the Camel" Marwan ibn al-Hakam is said to have shot his general Talhah with an arrow to the thigh, resulting in his death. Marwan killed Talha in revenge for Talha's alleged betrayal of the third Caliph Uthman.


He was removed from this position by Ali, only to be reappointed by Muawiya I. Marwan was eventually removed from the city when Abdullah ibn Zubayr rebelled against Yazid I. From here, Marwan went to Damascus, where he was made the caliph after Muawiya II abdicated.


Marwan's short reign was marked by a civil war among the Umayyads as well as a war against Abdullah ibn Zubayr who continued to rule over the Hejaz, Iraq, Egypt and parts of Syria. Marwan was able to win the Umayyad civil war, the result of which was a new Marwanid line of Umayyad caliphs. He was also able to recapture Egypt and Syria from Abdullah, but was not able to completely defeat him. Shi'a hold that none of the Umayyad caliphs were legitimate. See Succession to Muhammad for more details.


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Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph1,2


b. 623, d. 685


Father al-Hakim ibn Abûl 'Âs1,3,4 b. circa 599


Mother Amina bint Alkama al-Kinaniyya1,3 b. circa 604


Of the Umayyad. Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph was named in full: Marwan bin Al-Hakam bin Abi Al-`As bin Umaiyah.5 Also called Abu `l-Kasim = Father of 'l-Kasim.1 Also called Abu `Abd al-Malik = Father of 'Abd al-Malik. He was born in 623.5,6 He was the son of al-Hakim ibn Abûl 'Âs and Amina bint `Alkama al-Kinaniyya.1,3,4 Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph married 'A'isha bint Mu`awiya ben al-Mughira, daughter of Mu`awiya ben al-Mughira, before 646.1 Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph was a loyal follower of the Caliph 'Uthman bin 'Affan.5 'A'isha, the widow of the Prophet Muhammed, rebelled against the Caliphs. Her resistance ended with her defeat in this battle. In 658 at the Battle of the Camel, Basra (now Az-Zubayr), southeastern Iraq.7 He a participant in 658 at the Battle of the Camel, Basra (now Az-Zubayr), southeastern Iraq.5 He married Aisha bint 'Uthman ibn 'Affan, daughter of 'Uthman ibn 'Affan al-Qurayshi, 3rd Rightly Guided Caliph of Islam and Ruqaiyah bint Muhammad Banu Hâshim, before 659; 1st cousins, 1x removed. Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph was the fourth Umayyad caliph, and forefather of the Marwanids in 683.5 4th Umayyad Caliph at Damascus, Syria, between 683 and 685.5 He was an old man in poor health when he ascended the throne himself in 684.6 He was established the standards for weights and measurements.5 He died in 685 at Damascus, Syria, at age 62 years. He died of plague.1,2,5,6 He was able to arrange the succession of his son, 'Abd al-Malik, by eliminating all other contenders for the caliphate.6

Family 1


'A'isha bint Muawiya ben al-Mughira b. circa 630


Child


'Abd al-Malik ibn Marwân, 5th Umayyad Caliph+ b. c 646, d. Oct 7051,8


Family 2


Children


'Abd al-'Azîz ibn Marwân, Governor of Egypt+ b. c 650, d. May 7059,4


Muhammad ibn Marwân Banu 'Abd Shams+ b. c 6559


Family 3


Aisha bint 'Uthman ibn 'Affan b. circa 617


Child


N. N. bint Marwân ibn al-Hakam+ b. c 659


Citations


[S187] Royal Genealogy Database, online http://www.dcs.hull.ac.uk/public/genealogy/


[S278] DfAdam, online unknown url, The Line of Ishmael, 82.


[S976] Francisco Antonio Doria (e-mail address), Banu-Qasi conjectured line in "Re: Banu-Qasi conjectured line," newsgroup message 2001-06-12 06:42:26 PST.


[S1411] Stanley Lane-Pool, The Mohammadan Dynasties, pg. 11.


[S469] Al-Islam.com, online http://www.al-islam.com/


[S172] Various Encyclopaedea Britannica.


[S862] Various EB CD 2001, Zubayr, Az- (Iraq) .


[S862] Various EB CD 2001, 'Abd al-Malik (Umayyad caliph).


[S653] PoH, online http://www.friesian.com/



Marwan I

Marwan ibn al-Hakam (623 - 685) (árabe: مروان بن الحكم) era el cuarto Califa Omeya, que asumió el control de la dinastía después de que Muawiya II abdicara en 684. La ascensión de Marwan señaló un cambio en el linaje de la dinastía Omeya al ser descendientes de Abu Sufyan a las de Hakam, ambas quienes eran nietos de Umayya (quién da su nombre a la dinastía). Hakam era primo del Uthman ibn Affan.


El profeta Mahoma envió a ambos y a su padre, Hakam ibn al-Aas al exilio, con la orden de nunca volver. Durante el reinado de Uthman, él envió por Marwan y posiblemente por su padre. Marwan se aprovechó de su relación con él califa y fue designado gobernador de Medina. Un número de historiadores posteriores tales como Ibn Taymiyya y los sunis en general se preguntan sobre la autenticidad de esta historia, la cual no viene de ningún escritor después de la muerte de Mahoma.


Durante la “batalla del camello” Marwan ibn al-Hakam se dice que disparo una flecha en el muslo al general Talha, resultando en su muerte. Marwan mato a Talha en venganza por la traición alegada a Talha al tercer Califa Uthman.


El fue removido de esta posición por Ali, sólo fue repuesto por Muawiya I. Marwan se le quito eventual la ciudad cuando Abdullah ibn Zubayr se rebeló contra Yazid I. De aquí, Marwan fue a Damasco, en donde lo proclamaron califa después de que Muawiya II abdicara.


El reinado corto de Marwan fue marcado por una guerra civil entre los Omeyas así como una guerra contra Abdullah ibn Zubayr que continuó gobernando sobre el Hejaz, Iraq, Egipto y partes de Siria. Marwan pudo ganar la guerra civil de los Omeyasd, el resultado de la cual fue una nueva línea de los Califas Omeyas en los Marwanidas. Él pudo también recobrar Egipto y Siria de Abdullah, pero no pudo derrotarlo totalmente.


Marwan ibn al-Hakam (623 - 685) (Arabic: مروان بن الحكم‎) was the fourth Umayyad Caliph, who took over the dynasty after Muawiya II abdicated in 684. Marwan's ascension pointed to a shift in the lineage of the Umayyad dynasty from descendants of Abu Sufyan to those of Hakam, both of whom were grandsons of Umayya (for whom the Umayyad dynasty is named). Hakam was a first cousin of Uthman ibn Affan.


During the "Battle of the Camel" Marwan ibn al-Hakam is said to have shot his general Talha with an arrow to the thigh, resulting in his death. Marwan killed Talha in revenge for Talha's alleged betrayal of the third Caliph Uthman.


He was removed from this position by Ali, only to be reappointed by Muawiya I. Marwan was eventually removed from the city when Abdullah ibn Zubayr rebelled against Yazid I. From here, Marwan went to Damascus, where he was made the caliph after Muawiya II abdicated.


Marwan's short reign was marked by a civil war among the Umayyads as well as a war against Abdullah ibn Zubayr who continued to rule over the Hejaz, Iraq, Egypt and parts of Syria. Marwan was able to win the Umayyad civil war, the result of which was a new Marwanid line of Umayyad caliphs. He was also able to recapture Egypt and Syria from Abdullah, but was not able to completely defeat him. Shi'a hold that none of the Umayyad caliphs were legitimate. See Succession to Muhammad for more details.



http://en.wikipedia.org/wiki/Marwan_I Marwan ibn al-Hakam ibn Abu al-'As ibn Umayyah (623 – 7 May 685) (Arabic: مروان بن الحكم بن ابو العاص بن أمية‎) was the fourth Umayyad Caliph,


Aisha bint 'Uthman ibn 'Affan married Marwân I ibn al-Hakam al-Qurayshi, 4th Umayyad Caliph, son of al-Hakim ibn Abûl 'Âs and Amina bint Alkama al-Kinaniyya, before 659; 1st cousins, 1x removed.

Marwan I ibn Abu al-Hakim (born 28th March 623), Governor of Medina, later 8th CALIPH OF DAMASCUS (684-85), married his second-cousin once-removed [MOSQ223]A'isha bint 'Uthman ibn 'Affan (see 2 entries earlier). He died 7th May 685.


[MOSQ222] --- bint Marwan I married [MOSN221] Musa ibn Nuseir al-Bekir (see al-ANDALUS below).


Place of Burial:Immediate Family: Marwân I al-Hakam, 4th Umayyad Caliph Also Known As: "مروان بن الحكم‎" Birthdate: March 28, 623 Birthplace: Damascus, Syria Death: Died May 7, 685 in Damascus, Syria Damascus, Syria Son of al-Hakam bin Abu al-ʻAs and Aminah binte al-Kama al-Kinaniyya Husband of 'Aisha binte ʻUthmān; A'isha binte Mu`awiyah bin al-Mughirah and Ruqayya binte Umar al-Hakam Father of 'Abd al-'Aziz bin Marwân I bin al-Hakam;Amîna binte Marwân I bin al-Hakam; 'Abd al-Malik I bin Marwân I bin al-Hakam and Muhammad bin Marwân I bin al-Hakam

Occupation: Calife, de Damas, Fourth Omayyad Caliph, Enkel Mohammeds Marwan ibn al-Hakam ibn Abu al-'As ibn Umayyah (623 – 7 May 685) (Arabic: مروان بن الحكم بن ابو العاص بن أمية‎) a Sahaba and also was the fourth Umayyad Caliph, and the cousin of Uthman ibn Affan, who took over the dynasty after Muawiya II abdicated in 684. Marwan's ascension pointed to a shift in the lineage of the Umayyad dynasty from descendants of Abu Sufyan (the "Sufyanids") to those of Hakam (the "Marwanids"), both of whom were grandsons of Umayya (for whom the Umayyad dynasty is named). Hakam was also the uncle of Uthman ibn Affan.


Life During the "Battle of the Camel" Marwan ibn al-Hakam is said to have shot his general Talhah with an arrow to the thigh, resulting in his death. Marwan killed Talhah in revenge for his alleged betrayal of the third Caliph, Uthman. He was removed from this position by Ali, only to be reappointed by Muawiya I. Marwan was eventually removed from the city when Abdullah ibn Zubayr rebelled against Yazid I. From here, Marwan went to Damascus, where he was made the caliph afterMuawiya II abdicated.


Marwan's short reign was marked by a civil war among the Syrian Arabs as well as a war against Abdullah ibn Zubayr who continued to rule over the Hejaz, Iraq, Egypt and parts of Syria. Marwan was able to prevail in Syria at the Battle of Marj Rahit, the result of which was a new Marwanid line of Umayyad caliphs. He was also able to recapture Egypt and Syria from Abdullah, but was not able to completely defeat him.


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Immediate Family

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Ruqayya binte Umar al-Hakam

wife


Muhammad bin Marwân I bin al-Hakam

son


A'isha binte Mu`awiyah bin al-Mu...

wife


'Abd al-Malik I bin Marwân I bi...

son


'Abd al-'Aziz bin Marwân I bin ...

son


Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

daughter


Ruqayyah binte Umar al-Farooq

wife


Almina bint 'Alqama al-Kinaniyya

wife


Aisha bint 'Uthman ibn 'Affan

wife


Umm bint Marwan

daughter


al-Hakam bin Abu al-ʻAs ibn Abi...

father


Aminah binte al-Kama al-Kinaniyya

mother

 


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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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RANGO HISTORICO


✺- 623→Samo, comerciante franco, es nombrado rey de los eslavos.


✺- 628→Epidemia de peste en Siria→

→Mahoma enuncia los principios de la fe islámica→

→Hispania visigoda: la zona suroriental de la península, dominada por los bizantinos, se integra en el estado visigodo tras la expulsión de las tropas del Imperio del Oriente→

→Los mexicas fundan la ciudad de Culiacán.

→ Fallece: Teodolinda, reina de los lombardos (n. c. 570).


✺- 633→5 de diciembre: se inicia el IV Concilio de Toledo, en presencia del rey Sisenando, bajo la dirección de Isidoro de Sevilla.


✺- 638→9 de enero: VI Concilio de Toledo→

→Febrero. El patriarca Sofronio entrega Jerusalén al califa Omar→

→Introducción del calendario musulmán→

→Epidemia de peste en Siria→

→Los árabes invaden Tiro→

→Dagoberto I, rey de los francos, contiene la sublevación de los gascones.

→ Fallece: 12 de octubre: Honorio I, papa.

→ Fallece: 9 de diciembre: Sergio I, patriarca de Constantinopla.


✺- 643→Mundo islámico: los árabes entraron en Trípoli (actual Libia, en la costa mediterránea)→

→El emperador Constante II reconoce a Theodore Rshtuni como gobernante de Armenia, después de su exitosa campaña contra los musulmanes . Lo nombra comandante (nakharar) del ejército armenio→

→El rey Rotario de los lombardos difunde el Edicto de Rotario, que es la primera codificación de la ley lombarda (escrita en latín). El edicto garantiza los derechos solo para los súbditos lombardos.


✺- 648→El papa Teodoro I excomulga al patriarca Pablo II de Constantinopla.


✺- 653→16 de diciembre: VIII Concilio de Toledo→

→Recesvinto se convierte en rey visigodo→

→Los longobardos se convierten al catolicismo.1​

El general musulmán Muawiyah I conquistó Rodas, y según la Crónica de Teófanes el Confesor, la estatua el Coloso de Rodas fue completamente destruida y los restos vendidos.

→ Nace: Childerico II, rey de Austrasia.

→ Fallece: 30 de septiembre: Chindasvinto, rey de los visigodos entre los años 642 y 653.


✺- 658→El emperador bizantino Constante II envía una expedición a los Balcanes. Su victoria sobre los avaros traerá un periodo de paz a Bizancio.


✺- 663→Un monje budista realiza la primera escalada documentada al monte Fuji en Japón.


✺- 668→La península de Corea es unificada por vez primera en la historia por el rey Munmu de Silla. Desaparecen así los llamados Tres Reinos de Corea.


✺- 673→Los árabes sitian por vez primera Constantinopla, capital del Imperio bizantino.


✺- 678→Agatón sucede a Dono como papa.


✺- 683→4 de noviembre: En España se Inicia el XIII Concilio de Toledo→

→Batalla de Siffin: la llamada «gran guerra civil» árabe que divididió el islamismo en tres grupos: Sunismo, Chiismo y Jariyismo→

→Floresindo, arzobispo de Sevilla.



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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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Musa ibn Nusair alBekir ★Bisabuelo n°26M★ Ref: Mi-0640 |•••► #SIRIA 🏆 🇸🇾 #Genealogía #Genealogy

26 ° Bisabuelo/ Great Grandfather de: Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo →Musa ibn Nusair al-Bekir is your 26th great grandfather.


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(Linea Materna)

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Musa ibn Nusair al-Bekir is your 26th great grandfather.of→ Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo→  Morella Álamo Borges

your mother → Belén Eloina Borges Ustáriz

her mother → Belén de Jesús Ustáriz Lecuna

her mother → Miguel María Ramón de Jesús Uztáriz y Monserrate

her father → María de Guía de Jesús de Monserrate é Ibarra

his mother → Teniente Coronel Manuel José de Monserrate y Urbina

her father → Antonieta Felicita Javiera Ignacia de Urbina y Hurtado de Mendoza

his mother → Andrés Manuel Ortiz de Urbina y Landaeta, I Marqués de Torrecasa

her father → Manuel Ortiz de Urbina y Márquez de Cañizares

his father → Manuel de Ortiz de Urbina y Suárez

his father → Juan Ortíz de Urbina y Eguíluz

his father → Martín Ortíz de Urbina

his father → Pedro Ortiz de Urbina

his father → Ortún Díaz de Urbina

his father → Diego López

his father → Diego I el Blanco López, III señor de Vizcaya

his father → Lope Díaz Íñiguez, II señor de Vizcaya, IV Conde de Viscaya

his father → Toda Fortúnez

his mother → Fortún Sánchez, señor de Nájera

her father → Sancho López

his father → Lope Fortúnez

his father → Oria (Aurea) Bint Ibn Musa Banu Qasi

his mother → Lope ibn Musa

her father → Musa Ibn Musa lbn Qasaw, Walí de Tudela, Huesca y Zaragoza

his father → Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì de Zaragoza, Arnedo y de Tudela

his father → 'A'isha ibn Abdul Aziz

his mother → 'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus

her father → Musa ibn Nusair al-Bekir

his father

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Musa Nusair al-Bekir, Governor of Ifriqiya & al-Andalus MP

Gender: Male

Birth: circa 640

Kafarmara/Kafarmathra, (now Syria)

Death: between 715 and 716 (70-81)

Mecca, Saudi Arabia

Place of Burial: Mecca, Saudi Arabia

Immediate Family:

Son of Nusair ibn ʻAbd al-Rahman al-Bekir and No Name Zauja-e-Nusair al-Bekir

Husband of Umm bint Marwan and Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

Partner of Ṭāriḳ ibn Ziyād ibn ʿAbd Allāh

Father of Uthman bin Musa al-Bekir; 'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus and 'Abdullah bin Musa bin Nusair al-Bekir, valí de Ifriqiya


Added by: Cristóbal Donoso Amenábar on July 19, 2008

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Curated by: Hatte Blejer on hiatus


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El apellido Nusair es un apellido árabe que significa “el que ayuda” o “el que socorre”. Según algunas fuentes, este apellido se originó en la tribu de Banu Nusair, una rama de los Banu Tamim, una de las tribus más grandes y antiguas de Arabia1. Otras fuentes indican que el apellido Nusair proviene de la palabra nusayriyya, que se refiere a una secta religiosa minoritaria que vive principalmente en Siria y Líbano2. Por lo tanto, el apellido Nusair puede tener diferentes orígenes y significados según el contexto histórico y geográfico.

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Aboutedit | history

Musa Ibn Nusair


Musa bin Nusair also Musa ben Nusair or Musa Ibn Nusayr (Arabic: موسى بن نصير‎; 640—716) was a Azdi of Asir in Yemen, current-day south west Saudi Arabia Muslim who served as a governor and general under the Umayad caliph Al-Walid I. He had ruled over the Muslim provinces of North Africa (Ifriqiya), and directed the islamic opening of the Visigothic kingdom in Hispania.


Governor of Ifriqiya located in al-Qayrawan 703–715

Governor of Al-Andalus located in Seville (Ar. Ishbīliya) 712–714

Abu Abd ar-Rahman Musa ibn Nusayr ibn Abd ar-Rahman Zayd al-Lajmi (en árabe,أبوعبد الرحمن موسى بن نصير بن عبد الرحمن زيد اللخمي), llamado Muza en la tradición española, fue un caudillo militar musulmán yemení, gobernador y general de los Omeyas (640–716) en el norte de África. A la edad de 71 años participó en la invasión musulmana de la Península, según la historiografía tradicionalmente admitida, basada en crónicas bereberes de los siglos X y XI.


Contenido [ocultar]


1 Biografía


2 Otros enfoques


3 Véase también


4 Bibliografía


[editar] Biografía


En 698 se convirtió en virrey del Norte de África, y fue el encargado de poner fin a una rebelión bereber. Tuvo que combatir los ataques de la armada bizantina y construyó una fuerza naval que conquistaría las islas de Ibiza, Mallorca y Menorca.


En Hispania los visigodos se hallaban inmersos en una lucha interna disputando por el trono que pretendían Agila II (el hijo del anterior rey, Witiza) y Rodrigo. Éste fue electo gracias al apoyo de la mayor parte de la aristocracia visigoda, por lo que los partidarios de Agila solicitaron la ayuda de Musa ibn Nusair, a través de Don Julián, gobernador de Ceuta o quizás (menos probable) de Tánger, para oponerse por las armas a este hecho. Musa envió a Tariq Ibn Ziyad, que desembarcó en Gibraltar el 30 de abril de 711, al frente de 7.000 hombres. Tariq derrotó a Rodrigo en la Batalla de Guadalete y avanzó rápidamente por el territorio peninsular.


En 712 Musa, acompañado por su hijo Abd al-Aziz ibn Mussa y con un ejército de 18.000 hombres, cruzó el Estrecho y procedió a la conquista del resto del territorio visigodo. Ocupó Medina-Sidonia, Carmona y Sevilla y, seguidamente, atacó Mérida poniendo sitio a la ciudad que resistió un año (30 de junio del 713). Desde Mérida, Musa, se dirigió a Toledo.


En 714 Musa y Tariq tomaron Zaragoza y avanzaron hacia Lérida. Llamados a Damasco, ambos invasores se separaron y Musa se dirigió a Asturias para tomar León, Astorga y Zamora y llegar hasta Lugo.


A su regreso a Sevilla, Musa fue llamado a Damasco por el nuevo califa Suleimán I para rendir cuentas. Antes de partir, como si de bienes propios se tratasen en vez de ser de la comunidad islámica, Musa repartió el gobierno de los diferentes territorios que administraba entre sus hijos: Abd al-Aziz como gobernador de al-Ándalus; Abd al-Malik (también llamado Marwan), de Ceuta y Abd Allah, que era el mayor, de Ifriquiya.


Ya en Damasco, Suleiman condenó a muerte a Musa por el delito reincidente de malversación. La pena se le conmutó por el pago de una considerable suma, pero no se le permitió regresar a al-Ándalus. Poco después fue asesinado en una mezquita de Damasco, hacia el año 716, algunas fuentes afirman que hacia el 718.


[editar] Otros enfoques


Ignacio Olagüe Videla, en su obra La Revolución islámica en Occidente (1974), plantea dos hipótesis sobre este personaje: o bien es fabuloso y jamás existió, o se trata de uno de los primeros propagandistas del Islam en la Península.


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Mūsā b. Nuṣayr bin ʿabd al-rāḥmān b. zayd al-lak̲h̲mī (or al-bakrī) abū ʿabd al-raḥmān,


conqueror of the western Mag̲h̲rib and of Spain. He was born in 19/640; his father had been in the immediate entourage of Muʿāwiya [q.v.]. Mūsā was at first appointed by the caliph ʿAbd al-Malik to collect the k̲h̲arād̲j̲ at al-Baṣra, but having been suspected of embezzlement, he fled and took refuge with the caliph’s brother, the governor of Egypt ʿAbd al-ʿAzīz b. Marwān; the latter took Mūsā to Syria to the caliph, who fined him 100,000 dīnārs. ʿAbd al-ʿAzīz provided half of this sum for Mūsā and brought him to Egypt, where he gave him the governorship of Ifrīḳiya which had been previously held by Hassan b. al-Nuʿmān. The various chroniclers are not agreed as to the date of his appointment to the office, but it possibly took place in 79/698 or the following year.


Mūsā and his troops thereupon entered on a career of successful conquest which ended in the consolidation of Muslim power in Ifrīḳiya and in the conquest of the rest of North Africa and of Spain. Here we give only the most essential details. Assisted by his sons ʿAbd Allāh and Marwān he sent successful expeditions against Zag̲h̲wān and Sad̲j̲ūma (?) and reduced the Hawwāra, the Zanāta and the Kutāma [q.vv.]. The Berbers taking refuge in the west of the Mag̲h̲rib. Mūsā decided to bring them to subjection; confirmed in his office by ʿAbd al-Malik’s successor al-Walīd, he continued his advance to Tangier and the Sūs [q.v.] and returned to Ifrīḳiya, leaving as his deputy in the Mag̲h̲rib his freedman Ṭāriḳ [q.v.]. The latter in 92/710-11 invaded Spain, and Mūsā, anxious about and at the same time jealous of the progress made by his lieutenant, himself crossed in the following year, leaving his son ʿAbd Allāh as governor of Ifrīḳiya. Landing at Algeciras in Ramaḍān 93/June-July 712 with his other son ʿAbd al-ʿAzīz, he refused to take the same route as Ṭāriḳ and taking the towns of Sidona (S̲h̲ad̲h̲ūna [q.v.]), Carmona, Seville and Merida, he was on his way to Toledo when Ṭāriḳ came to meet him and was bitterly reproached by his master. Mūsā b. Nuṣayr then continued his march and completely subjugated the north of Spain from Saragossa to Navarre. In 95/713-14 he left Spain with immense booty, leaving his son ʿAbd al-ʿAzīz as governor; he reached Ḳayrawān at the end of the year and continued by land to Syria in a triumphal procession of Arab chiefs and Berber and Spanish prisoners. The caliph al-Walīd, then near his end, urged him to hurry while his brother and heir-presumptive Sulaymān, eager to appropriate the vast wealth brought by Mūsā, tried to delay him. He arrived in Damascus shortly before the death of al-Walīd, and when Sulaymān assumed power in 96/715, he at once displayed his hatred of the conqueror. Regarding Mūsā b. Nuṣayr’s stay in Syria before his death in 98/716-17, the Arab historians give a number of details which are obviously of quite a legendary character.


In 712 Seville was conquered by Mūsā ibn Nuṣayr, and according to the anonymous Arab chronicle Akhbār Majmūʿa (p. 16), he organized a Jewish guard force to defend it, as had his lieutenant, Ṭāriq ibn Ziyād, the year before in Cordova and other captured cities. A year later, the Christians in Seville rebelled, killing some eighty Jews and Muslims in the garrison. Mūsā’s son ʿAbd al-ʿAzīz suppressed the revolt, and when his father returned to the East, he became governor and made Seville his seat. At this time a synagogue was founded with his permission. Throughout the Umayyad period, Seville, although no longer the capital, enjoyed peace and prosperity and flourished as a cultural center.


(C. Lévi-Provençal)


Bibliography


All the Muslim chroniclers who have described the conquest of North Africa and Spain in their works have dealt with Mūsā b. Nusayr at fair length, but with details of a more legendary than historical nature. Moreover, these historians have copied each other, and in this connection one should consult the study made by A. Gateau on the relationships between the various chronicles, in RT, xxix (1937), xxxiii-xxxiv (1938), xxxviii-xl (1939) and Hi (1942). Amongst the principal historians whose works are accessible, one may cite: Ibn ʿAbd al-Ḥakam, Futūḥ Miṣr, ed. Torrey, New Haven 1922, ed.- partial tr. Gateau, Algiers, 2nd ed. 1948 (cf. R. Brunschvig, ʿIbn ʿAbdalhakam et la conquête de l’Afrique du Nord, in AIEO Alger, vi [1942-7])


Ibn al-Ḳūtiyya, Iftitāḥ al-Andalus, ed. Ribera, Madrid 1926


Ak̲h̲bār mad̲j̲mūʿa, ed.- tr. Lafuente y Alcántara, Madrid 1867


Ibn ʿId̲j̲ārī, al-Bayān al-mug̲h̲rib, i-ii, ed. G.S. Colin and E. Lévi-Provençal, Leiden 1948-51


Ibn al-At̲h̲īr, Kāmil


Lévi-Provençal, Naṣṣ d̲j̲adīd ʿan fatḥ al-ʿArab li ’l-Mag̲h̲rib, in Ṣaḥīfat al-Maʿhad al-Miṣrī, ii (1373/1954), 223-4. There are biographical notices devoted to Mūsā b. Nuṣayr in Ibn K̲h̲allikān. Wafayāt, ed. I. ʿAbbās, v, 318-29, no. 748


Ibn al-Faraḍī, Taʾrīk̲h̲ ʿulamāʾ al-Andalus, no. 1454


Ḍabbī, Bug̲h̲yat al-multamis, no. 1334


Ibn al-Abbār, al-Ḥulla al-siyarāʾ, ed. Muʾnis, Cairo 1964. See also, in addition to the general histories of North Africa and Muslim Spain, Fournel, Les Berbers, Paris 1857-75


¶ Saavedra, Estudio sobre la invasión de los árabes en España, Madrid 1892


H. Muʾnis, Fad̲j̲r al-Andalus, Cairo 1959.


Citation Lévi-Provençal, C.. " Mūsā b. Nuṣayr." Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Brill Online , 2013. Reference. Jim Harlow. 01 February 2013 <http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-of-isla...>



He was Arabic Governor of North Africa. Todd Farmerie has suggested that he probably a Lakhmid, one of a pre-Islamic Arab Christian community from southern Arabia. For a discussion of his ancestry, see soc.genealogy.medieval.


From Wikipedia:


Musa bin Nusayr (Arabic: موسى بن نصير‎ Mūsá bin Nuṣayr; 640–716) served as a governor and general under the Umayad caliph Al-Walid I. He ruled over the Muslim provinces of North Africa (Ifriqiya), and directed the Islamic conquest of the Visigothic kingdom in Spain.


Various suggestions have been made as to his ancestry. Some say his father belonged to the Lakhmid clan of seminomads who lived east of the Euphrates and were allies of the Sassanians, while others claim he belonged to the Banu Bakr confederation. The most detailed account is that of at-Tabari who stated that Musa's father was taken captive after the fall of the Syrian city of Ayn al-Tamr (633). According to this account, he was a Christian, possibly Persian, who was one of a number being held hostage there. However, al-Baladhuri, relating the same events, states he was an Arab of the Bali tribe, from Jabal al-Jalil in Syria.


As a slave, Musa's father entered the service of Abd al-Aziz ibn Marwan (governor of Egypt and son of the caliph Marwan I) who gave him his freedom. He returned to Syria where Musa was born at a place called Kafarmara or Kafarmathra. The date of his birth has been given as 640.


Musa was made co-governor of Iraq by the caliph Abd al-Malik, together with the caliph's brother Bishr ibn Marwan. There was some quarrel over missing tax money, and Musa was given the choice: pay a huge fine, or pay with his head. His father's patron, Abd al-Aziz ibn Marwan, had a high opinion of Musa, and paid the ransom; he was later responsible for appointing Musa to be governor of Ifriqiya.



From Paul Lunde's "Ishbiliyah: Islamic Seville" article in the Jan/Feb 1993 issue (Vol. 44, No. 1) of Aramco World magazine (http://www.saudiaramcoworld.com/issue/199301/ishbiliyah-islamic.sev...): "Musa ibn Nusayr ibn 'Abd al-Rahman ibn Zaid al-Lakhmi, Umayyad governor of North Africa, was the grandson of a Christian captured by the great Arab general Khalid ibn al-Walid in the little Mesopotamian oasis town of 'Ain al-Tamr. His father had been a con­fidant of the first Umayyad caliph, Mu'awiyah, and before becoming governor Musa had been a tax-collector in the Umayyad civil service."

supposed eponym of Jebel Musa ( http://en.wikipedia.org/wiki/Jebel_Musa_(Morocco) )


Source 1: http://en.wikipedia.org/wiki/Musa_bin_Nusayr


Source 2: http://en.wikipedia.org/wiki/Umayyad_conquest_of_Hispania#Invasion


Musa ben Nuseir al-BEKIR


aka Musa ibn NUSAIR (ibn NUSAYR); Governor/Emir of North AFRICA & SPAIN; Conquistador de la Peninsula

Born: abt. 632 Died: 717 Damascus d. in prison

HM George I's 30-Great Grandfather. HRE Ferdinand I's 24-Great Grandfather.


Musa bin Nusayr (Arabic: موسى بن نصير‎ Mūsá bin Nuṣayr; 640–716) served as a governor and general under the Umayyad caliph Al-Walid I. He ruled over the Muslim provinces of North Africa (Ifriqiya), and directed the Islamic conquest of the Visigothic Kingdom inHispania (Spain, Portugal, Andorra and part of France).


Background Various suggestions have been made as to his ancestry. Some say his father belonged to the Lakhmid clan of seminomads who lived east of the Euphrates and were allies of theSassanians,[1] while others claim he belonged to the Banu Bakr confederation.[2] The most detailed account is that of at-Tabari[3] who stated that Musa's father was taken captive after the fall of the Syrian city of Ayn al-Tamr (633). According to this account, he was a Christian, possibly Persian, who was one of a number being held hostage there. However, al-Baladhuri, relating the same events,[4] states he was an Arab of the Balī tribe, from Jabal al-Jalīl in Syria.[5]


As a slave, Musa's father entered the service of Abd al-Aziz ibn Marwan (governor of Egypt and son of the caliph Marwan I) who gave him his freedom.[6] He returned to Syria where Musa was born at a place called Kafarmara or Kafarmathra.[7] The date of his birth has been given as 640.[8]


Musa was made co-governor of Iraq by the caliph Abd al-Malik, together with the caliph's brother Bishr ibn Marwan. There was some quarrel over missing tax money, and Musa was given the choice: pay a huge fine, or pay with his head. His father's patron, Abd al-Aziz ibn Marwan, had a high opinion of Musa, and paid the ransom;[9] he was later responsible for appointing Musa to be governor of Ifriqiya.


Islamic conquest of Maghrib Hasan ibn al-Nu'man was sent to continue the Islamic conquest in North Africa all the way to Morocco. However, his policies were quite strict and he did not tolerate Berber traditions. He was relieved of his command for allowing continuing Byzantine attacks. Musa bin Nusayr was then sent to renew the attacks against the Berbers. But he did not impose Islam by force, rather, he respected Berber traditions and used diplomacy in subjugating them. This proved highly successful, as many Berbers converted to Islam and even entered his army as soldiers and officers, possibly including Tariq bin Ziyad[10] who would lead the later Islamic expedition in Iberia.


Governor In 698 Musa was made the governor of Ifriqiya and was responsible for completing the conquest of North Africa and of the Balearic Islands and Sardinia. He was the first governor of Ifriqiya not to be subordinate to the governor of Egypt. He was the first Muslim general to take Tangiers and occupy it;[11] his troops also conquered the Sous, effectively taking control of all of modern Morocco. He also had to deal with constant harassment from the Byzantine navy and he built a navy that would go on to conquer the islands of Ibiza, Majorca, and Minorca.


Musa died naturally while on the Hajj pilgrimage with Sulayman in about the year 715-716. Because of his disgrace, and the misfortunes of his sons, there was a tendency among medieval historians of the Maghreb to attribute his deeds (the conquest of Tangiers and the Sous) to Uqba ibn Nafi.[18]


The Moroccan peak Jebel Musa is named for Musa bin Nusayr according to the 14th-century Berber Muslim geographer Ibn Battuta.[19]


Musa in Legend Less than 200 years after the death of Musa, he became the subject of fantastic legends. The earliest to appear were recorded by Ibn al-Faqih in the late 9th or earliest 10th century. According to these,[20] Musa was ordered by the caliph to investigate reports of a strange city called al-Baht. Musa marched from Qayrawan to the deserts of Spain and came upon a city surrounded by walls with no entrance. Those who attempted to look over the wall became entranced and jumped, laughing deliriously. Musa then proceeded to a nearby lake which contained copper jars. When opened, a genie emerged from each one.


A more extensive version of the same legend entered the One Thousand and One Nights, wherein Musa encounters many other marvels, such as a palace filled with jewels, whose only human occupant was the embalmed corpse of a beautiful woman guarded by two robot warriors.[21]


The 17th-century historian Ibn Abi Dinar used Musa's decline in fortune as an object lesson in the vagaries of human existence, with some exaggerations: "Musa, who had conquered half the inhabited world, who had acquired so many riches, died in poverty, begging alms from passers-by, after having been abandoned by the last of his servants. Overcome by shame and misery, he wished for death, and God gave it to him. I only mention the details of Musa's death to give my contemporaries, who are poorly read, a striking example of the vicissitudes of human life."[22]


Probably the most extensive work to be inspired by the life of Musa is a section of the anonymous Kitāb al-imāma w'as-siyāsa, which contains a lengthy description of his deeds accompanied by many supposed speeches and sayings. Unlike many other authors, such as Ibn Abd al-Hakam, the work is entirely favourable to Musa.[23]


Notes


Editor's note, p. 41 of the Spanish translation of Al-Bakri.

These conflicting accounts are mentioned by al-Baladhuri (p. 362 of English translation),Al-Bakri (p. 41 of Spanish translation).

Editor's note p. 17-18 of Spanish translation of Akhbār majmūa.

English translation, p. 396-397.

Hitti, on p. 397 of his translation of al-Baladhuri, states this is Mt. Galilee, presumably intending the reader to infer the place of that name near Jerusalem. But according toYaqut, Kitāb mu'jam al-buldān, the name applies to mountains which extend up the coast of Syria to Homs and across to Damascus.

al-Baladhuri, p. 397 of English translation; the same in other sources, although Al-Bakri(p. 41 of Spanish translation) says that some say he was liberated by Uthman.

al-Baladhuri, p. 397 of English translation, and editor's note. Place of Burial:Immediate Family: Musa Nusair al-Bekir, Governor of Ifriqiya & al-Andalus Also Known As: "موسى بن نصير", "موسى بن نصير‎" Birthdate: circa 640 Birthplace: Kafarmara/Kafarmathra, (now Syria) Death: Died 715 in Mecca, Saudi Arabia Mecca, Saudi Arabia Son of Nusair bin ʻAbd al-Rahman al-Bekir and No Name Zauja-e-Nusair al-Bekir Husband of Amîna binte Marwân I bin al-Hakam Partner of Ṭāriḳ ibn Ziyād ibn ʿAbd Allāh Father of Uthman bin Musa al-Bekir; 'Abd al-'Aziz bin Musa al-Bekir and 'Abdullah bin Musa bin Nusair al-Bekir

Occupation: Governor of Ifriqiya and al-Andalus, Conquered the Visigothic kingdom in Hispania, Émir du Maroc,


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Ṭāriḳ ibn Ziyād ibn ʿAbd ...

partner


Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

wife


Uthman bin Musa al-Bekir

son


'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir,...

son


'Abdullah bin Musa bin Nusair al...

son


Umm bint Marwan

wife


Nusair ibn ʻAbd al-Rahman al-Bekir

father


No Name Zauja-e-Nusair al-Bekir

mother


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Musa ibn Nusayr


703-715

Monarcas Abd al Malik

Al-Walid I

Precedido por Hassan ibn al-Nu'man

Sucedido por Muhammad ibn Yazid

Datos personales

Nacer c. 640

Hebrón

Murió 716

Hejaz

Relaciones Abd al-Malik ibn Marwan ibn Musa ibn Nusayr (nieto)

Niños

Abd al-Aziz ibn Musa

Marwan ibn Musa

Abd Allah ibn Musa

Padre Nusayr

Servicio militar

Lealtad Califato Omeya

Batallas/guerras

Conquista musulmana del Magreb

Conquista omeya de Hispania

Musa ibn Nusayr (árabe: موسى بن نصير Mūsá bin Nuṣayr; c. 640 - c. 716) sirvió como gobernador omeya y general árabe bajo el califa omeya Al-Walid I. Gobernó las provincias musulmanas del norte de África (Ifriqiya), y dirigió la conquista islámica del reino visigodo en Hispania (Gibraltar, España, Portugal, Andorra y parte del sur de Francia).


Antecedentes

Se han hecho varias sugerencias en cuanto a su ascendencia. Algunos dicen que su padre pertenecía al clan Lakhmid de seminómadas que vivían al este del Éufrates y eran aliados de los sasánidas,[1] mientras que otros afirman que pertenecía a la confederación Banu Bakr. [2] Un relato afirmaba que el padre de Musa fue hecho prisionero después de la caída de la ciudad mesopotámica de Ayn al-Tamr (633). Según este relato, era un cristiano árabe que era uno de los muchos rehenes allí. Sin embargo, al-Baladhuri, relatando los mismos acontecimientos,[3] afirma que era un árabe de la tribu Balī, de Jabal al-Jalīl en Palestina. [4]


Como esclavo, el padre de Musa entró al servicio de Abd al-Aziz ibn Marwan (gobernador de Egipto e hijo del califa Marwan I) quien le dio su libertad. [5] Regresó a Siria, donde nació Musa, en un lugar llamado Kafarmara o Kafarmathra. [6] La fecha de su nacimiento ha sido dada como 640. [7]


Musa fue nombrado cogobernador de Irak por el califa Abd al-Malik, junto con el hermano del califa, Bishr ibn Marwan. Hubo una disputa sobre el dinero de los impuestos que faltaba, y a Musa se le dio a elegir: pagar una multa enorme o pagar con la cabeza. El mecenas de su padre, Abd al-Aziz ibn Marwan, tenía una alta opinión de Musa, y pagó el rescate; [8] más tarde fue responsable de nombrar a Musa como gobernador de Ifriqiya.


Conquista islámica del Magreb

Hasan ibn al-Nu'man fue enviado a continuar la conquista islámica en el norte de África hasta Marruecos. Fue relevado de su mando por permitir los continuos ataques bizantinos. Musa bin Nusayr fue enviado entonces a renovar los ataques contra los bereberes. Pero no impuso el islam por la fuerza, sino que respetó las tradiciones bereberes y utilizó la diplomacia para subyugarlas. Esto resultó ser un gran éxito, ya que muchos bereberes se convirtieron al Islam e incluso ingresaron en su ejército como soldados y oficiales,[9] posiblemente incluyendo a Tariq bin Ziyad[10] quien lideraría la posterior expedición islámica en Iberia.


Gobernador

En 698 Musa fue nombrado gobernador de Ifriqiya y fue responsable de completar la conquista del norte de África y de las Islas Baleares y Cerdeña. Fue el primer gobernador de Ifriqiya que no estuvo subordinado al gobernador de Egipto. Fue el primer general musulmán en tomar Tánger y ocuparla; [11] sus tropas también conquistaron el Sous, tomando efectivamente el control de toda la mitad norte de Marruecos. También tuvo que hacer frente a los constantes ataques de la armada bizantina y construyó una armada que llegaría a conquistar las islas de Ibiza, Mallorca y Menorca. [cita requerida]


Conquista de Al-Andalus

Véase también: Conquista omeya de Hispania

(Nota: La mayor parte de lo que sigue en esta sección se encuentra primero en Ibn Abd al-Hakam, luego repetido por otros, por ejemplo, el Akhbār majmūʿa, con más detalles pero poca variación real).


Antecedentes

Fuentes musulmanas y cristianas citan que, aunque Musa bin Nusayr estaba ansioso por cruzar el estrecho de Gibraltar hacia Hispania, decidió hacerlo solo cuando un noble visigodo, Juliano, conde de Ceuta, lo había animado a invadir Iberia, hablándole de los sufrimientos del pueblo y de la injusticia de su rey, Rodrigo, mientras le daba motivos de conquista al contarle las riquezas que encontraría. y de los numerosos palacios, jardines y bellezas de Hispania. Cuenta la leyenda que Juliano deseaba la caída del reino visigodo porque su hija, Florinda la Cava, había sido violada por Rodrigo. [12][13]


Invasión


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Buscar fuentes: "Musa ibn Nusayr en Iberia" – noticias · Periódicos · Libros · Erudito · JSTOR (Noviembre de 2021) (Más información sobre cómo y cuándo eliminar este mensaje de plantilla)

Después de una exitosa incursión menor en la costa española en Tarifa, donde la fuerza de asalto regresó con un botín capturado sin ninguna resistencia reportada, Musa decidió desembarcar una fuerza de invasión más grande. Tariq bin Ziyad cruzó el estrecho con aproximadamente 7.000 bereberes y árabes, y desembarcó en Gibraltar (de Jebel Tariq, que significa montaña de Tariq en árabe). El propósito de la expedición debe haber sido llevar a cabo más incursiones y explorar el territorio. El ejército de Tariq contenía algunos guías suministrados por Juliano. Tres semanas después de su desembarco, los musulmanes se enfrentaron a un ejército real visigodo superior de 100.000 soldados bajo el mando de Rodrigo. [14] Los musulmanes ganaron la batalla de Guadalete, y toda la nobleza visigoda fue prácticamente exterminada en la batalla. Los musulmanes marcharon entonces hacia Córdoba, evitando varias fortificaciones fuertes. La ciudad, bien defendida, cayó, y Tariq estableció allí una guarnición formada principalmente por judíos de la ciudad que acogieron a los invasores, después de haber sido sometidos a la conversión de los visigodos durante siglos. Tariq continuó su camino hacia Toledo.


Musa, al enterarse de los éxitos de Tariq, desembarcó en Iberia con un ejército de 18.000 bereberes y árabes. Planeó reunirse con Tariq en Toledo, pero primero procedió a tomar Sevilla, que Tariq había evitado, y donde Musa encontró una fuerte resistencia, y tuvo éxito después de tres meses de asedio. Luego hizo campaña en la provincia de Lusitania, eliminando la resistencia goda que quedaba allí. Su último destino antes de conocer a Tariq era someter a Mérida, capital de Lusitania. Después de cinco meses de asedio y combates inconclusos, un grupo de ceutanos se hizo pasar por refuerzos cristianos y logró convencer a los guardias para que abrieran las puertas. Una vez dentro, los "refuerzos", cerca de 700, desbordaron a los guardias y lograron mantener las puertas abiertas para que los musulmanes entraran en la ciudad y la capturaran.


Después de Mérida, Musa dividió sus fuerzas, llevándose consigo a la mayoría para reunirse con Tariq en Toledo, donde permanecería durante el invierno. El resto de sus fuerzas estaban dirigidas por su hijo 'Abd al-Aziz, que regresaría a Sevilla para hacer frente a una sublevación. 'Abd al-Aziz se encargó rápidamente de la rebelión. Luego llevó a cabo varias campañas en el viaje de regreso en los territorios de Lusitania. Coimbra y Santarém fueron capturadas en la primavera de 714. 'Abd al-Aziz hizo campaña en Murcia. El duque de Murcia, Teodorimiro, o Tudmir, como le llamaban los musulmanes, se rindió a 'Abd al-Aziz después de varios combates muy reñidos en abril de 713. Los términos impuestos a Teodemio declaraban que el duque mantendría la ciudadela de Orihuela y varios otros asentamientos, incluidos Alicante y Lorca en el Mediterráneo, que sus seguidores no serían asesinados, hechos prisioneros, forzados al Islam y que sus iglesias no serían quemadas. También exigía que Teodemio no alentara ni apoyara a otros a resistir a los musulmanes, y que él y todos los ciudadanos de su dominio pagaran un impuesto anual en dinero y otros bienes.


Musa finalmente se reunió con Tariq donde hubo una discusión sobre el botín de este último, que supuestamente incluía una mesa de oro cubierta con gemas y otras piedras preciosas que supuestamente habían pertenecido a Salomón. [15] Mientras tanto, el mensajero de Musa, Mughith al-Rumi (el romano), que había sido enviado al califa al-Walid I para informarle de la situación en Hispania, había regresado. El califa pidió a Musa que se retirara y se presentara en persona en Damasco. Musa optó por ignorar esta orden temporalmente, sabiendo que si no continuaba su avance, la resistencia visigoda podría aumentar y cambiar las tornas contra los musulmanes. Hecho esto, continuó con Tariq hacia el norte; Musa se dirigió a Zaragoza, a la que puso sitio, mientras que Tariq continuó hacia las provincias de León y Castilla, capturando las ciudades de León y Astorga. Musa continuó después de tomar Zaragoza por el norte, tomando Oviedo y llegando hasta el Golfo de Vizcaya. Terminada la conquista islámica de Iberia, Musa procedió a colocar gobernadores y prefectos en todo el recién conquistado Al-Andalus, antes de regresar a Damasco con la mayor parte del botín capturado a la Yihad.


Regreso a Damasco

Por lo tanto, ambos conquistadores de España fueron convocados por el califa a Damasco. Tariq llegó primero, según algunos relatos. Pero entonces el califa cayó enfermo. Así que el hermano del califa, Sulayman ibn Abd al-Malik, se hizo cargo temporalmente y pidió a Musa, que llegaba con una cabalgata de soldados y botín, que retrasara su gran entrada en la ciudad. Ciertamente tenía la intención de reclamar para sí las glorias traídas de la conquista. Pero Musa rechazó esta petición, entró triunfalmente en Damasco de todos modos, y llevó el botín ante el enfermo Al-Walid I, lo que dio a Musa y Tariq una popularidad sin precedentes entre la gente de Damasco. Al-Walid I murió unos días más tarde y fue sucedido por su hermano Sulayman, quien exigió que Musa entregara todo su botín. Cuando Musa se quejó, Sulayman lo despojó de su rango y confiscó todo el botín, incluida la mesa que supuestamente había pertenecido a Salomón.


Uno de los hijos de Musa, Abd al-Aziz ibn Musa, se casó con Egilona, que era esposa de Rodrigo. Le preguntó a 'Abd al-Aziz por qué sus invitados no se inclinaban ante él como solían hacerlo en presencia de su padre. Se informó que comenzó a obligar a los invitados a inclinarse ante él. Se rumoreaba que se había convertido al cristianismo en secreto, y un grupo de árabes lo asesinó, le cortó la cabeza y se la envió al califa. Sulayman tenía a Musa en su audiencia cuando llegó la cabeza, y al ver de quién era, cruelmente le preguntó a Musa si la reconocía. Musa mantuvo su dignidad, diciendo que la reconocía como perteneciente a alguien que siempre había practicado la fe fervientemente, y maldecía a los hombres que lo habían matado. [16] Otro hijo, Abd Allah, que había actuado como gobernador de Ifriqiya después de Musa, fue ejecutado por orden del califa bajo sospecha de haber matado al hombre que lo había reemplazado. [17]


Muerte

Musa murió naturalmente durante la peregrinación del Hajj con Sulayman alrededor del año 715-716. Debido a su desgracia y a las desgracias de sus hijos, hubo una tendencia entre los historiadores medievales del Magreb a atribuir sus hazañas (la conquista de Tánger y el Sous) a Uqba ibn Nafi. [18]


El pico marroquí Jebel Musa lleva el nombre de Musa bin Nusayr, según el geógrafo musulmán bereber del siglo XIV Ibn Battuta. [14]


Al-Bakri en su al-Maslik wa al-Mamalik, menciona que Musa Ibn Nusayr fue enterrado en Zaragoza. [20]


En la leyenda

Menos de 200 años después de su muerte, Musa ibn Nusayr se convirtió en objeto de leyendas fantásticas. Estas historias fueron registradas por primera vez a finales del siglo IX o principios del siglo X por Ibn al-Faqih, quien escribió que el califa ordenó a Musa que investigara los informes de una extraña ciudad llamada al-Baht. [9] Musa marchó desde Qayrawan a los desiertos de España y se encontró con una ciudad que estaba rodeada de murallas sin entrada. Los que intentaban mirar por encima de la pared quedaban embelesados y saltaban, riendo delirantemente. Musa luego se dirigió a un lago cercano, que contenía jarras de cobre. Cuando se abrían, un genio emergía de cada uno.


Una versión más extensa de la misma leyenda se registra en "La ciudad de bronce", un cuento de Las mil y una noches, en el que Musa se encuentra con muchas otras maravillas, como un palacio lleno de joyas, cuyo único ocupante humano era el cadáver embalsamado de una hermosa mujer, custodiado por dos robots guerreros. [22]


El historiador del siglo XVII Ibn Abi Dinar utilizó el declive de la fortuna de Musa como una lección objetiva sobre los caprichos de la existencia humana, con algunas exageraciones: "Musa, que había conquistado la mitad del mundo habitado, que había adquirido tantas riquezas, murió en la pobreza, mendigando limosna a los transeúntes, después de haber sido abandonado por el último de sus sirvientes. Vencido por la vergüenza y la miseria, deseó la muerte, y Dios se la dio. Sólo menciono los detalles de la muerte de Musa para dar a mis contemporáneos, que son poco cultos, un ejemplo sorprendente de las vicisitudes de la vida humana". [17]


Probablemente la obra más extensa inspirada en la vida de Musa es una sección del anónimo Kitāb al-imāma w'as-siyāsa, que contiene una larga descripción de sus hazañas acompañada de muchos supuestos discursos y dichos. A diferencia de muchos otros autores, como Ibn Abd al-Hakam, la obra es totalmente favorable a Musa. [24]

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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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RANGO HISTORICO


✺- 640→El nestorianismo llega a China.


✺- 650→Conquista de Persia por los árabes.


✺- 660→Fin del Califato Perfecto. Los Omeyas ascienden al poder, en el Califato de Damasco. División entre suníes y chiíes.


✺- 670→Mesoamérica: fundación de Colhuacan en el valle de Anáhuac, de acuerdo con la crónica de Chimalpahin.


✺- 680→Ervigio se convierte en rey visigodo tras deponer a Wamba.


✺- 690→17 de octubre: en China, Wu Zetian se corona como Emperatriz e inicia una purga contra sus opositores y rivales. Sería la única soberana femenina de la historia china.1​


✺- 700→Égica, rey de los Visigodos, proclama una ley según la cual todo individuo puede ser arrestado y torturado para hacerle reconocer su eventual servidumbre.


✺- 710→Rodrigo, duque de Bética es proclamado rey visigodo; los vitizanos, partidarios de Aquila, llaman en su ayuda a los musulmanes del norte de África.



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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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Aisha ibn Abdul Aziz ★Bisabuela n°24M★ Ref: Ai-0714 |•••► #EGIPTO 🏆 🇪🇬 #Genealogía #Genealogy


 24 ° Bisabuela/ Great Grandmother de: Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo →Aisha ibn Abdul Aziz is your 24th great grandmother.


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(Linea Materna)

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Aisha ibn Abdul Aziz is your 24th great grandmother.of→ Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo→  Morella Álamo Borges

your mother → Belén Eloina Borges Ustáriz

her mother → Belén de Jesús Ustáriz Lecuna

her mother → Miguel María Ramón de Jesús Uztáriz y Monserrate

her father → María de Guía de Jesús de Monserrate é Ibarra

his mother → Teniente Coronel Manuel José de Monserrate y Urbina

her father → Antonieta Felicita Javiera Ignacia de Urbina y Hurtado de Mendoza

his mother → Andrés Manuel Ortiz de Urbina y Landaeta, I Marqués de Torrecasa

her father → Manuel Ortiz de Urbina y Márquez de Cañizares

his father → Manuel de Ortiz de Urbina y Suárez

his father → Juan Ortíz de Urbina y Eguíluz

his father → Martín Ortíz de Urbina

his father → Pedro Ortiz de Urbina

his father → Ortún Díaz de Urbina

his father → Diego López

his father → Diego I el Blanco López, III señor de Vizcaya

his father → Lope Díaz Íñiguez, II señor de Vizcaya, IV Conde de Viscaya

his father → Toda Fortúnez

his mother → Fortún Sánchez, señor de Nájera

her father → Sancho López

his father → Lope Fortúnez

his father → Oria (Aurea) Bint Ibn Musa Banu Qasi

his mother → Lope ibn Musa

her father → Musa Ibn Musa lbn Qasaw, Walí de Tudela, Huesca y Zaragoza

his father → Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì de Zaragoza, Arnedo y de Tudela

his father → 'A'isha ibn Abdul Aziz

his motherConsistency CheckShow short path | Share this path

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'A'isha ibn Abdul Aziz is your 18th great grandmother's husband's third great grandmother.

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'A'isha ibn Abdul Aziz 

Gender: Female

Birth: circa 714

Egypt

Death: Spain

Immediate Family:

Daughter of 'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus and Egilona, Visigoth queen consort

Wife of Fortún ibn Qasi, valí de Zaragoza

Mother of Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì de Zaragoza, Arnedo y de Tudela and Zahir ibn Fortún

Half sister of Egilom Umm Hashim Balthes


Added by: <private> Kassian on December 22, 2008

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Fortún ibn Qasi, valí de Zaragoza

husband


Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì...

son


Zahir ibn Fortún

son


Egilona, Visigoth queen consort

mother


'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir,...

father


Rodrigo, rey de los visigodos

stepfather


Egilom Umm Hashim Balthes

half sister


N.N.

stepmother


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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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RANGO HISTORICO


✺- 714→En Septimania, a los nobles visigodos locales del partido anti-Rodrigo se les ofrecen términos de paz similares a los del príncipe Teodomiro, y aceptan el señorío omeya. Otros visigodos se alzaron y proclamaron a Ardón como rey. Los visigodos refugiados se reúnen en los Picos de Europa.


✺- →


✺- 734→Batalla del Boarn, entre los francos bajo el mando de Carlos Martel y los frisones del rey Poppo→

→14 de mayo (sexto año de la era Tenpyo): en la provincia de Kinai un violento terremoto (con epicentro desconocido) deja «muchos muertos».


✺- 744→Nacimientos

Fallecimientos

Referencias

Enlaces externos

744


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Año 744

Años 741 • 742 • 743 ← 744 → 745 • 746 • 747

Decenios Años 710 • Años 720 • Años 730 ← Años 740 → Años 750 • Años 760 • Años 770

Siglos Siglo vii ← Siglo viii → Siglo ix

Tabla anual del siglo viii

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Categorías

Categoría principal

Nacimientos • Fallecimientos

744 en otros calendarios

Calendario gregoriano 744

DCCXLIV

Ab Urbe condita 1497

Calendario armenio 193

Calendario chino 3440-3441

Calendario hebreo 4504-4505

Calendarios hindúes

Vikram Samvat 799-800

Shaka Samvat 666-667

Calendario persa 122-123

Calendario musulmán 126-127

744 (DCCXLIV) fue un año bisiesto comenzado en miércoles del calendario juliano, en vigor en aquella fecha.



Después del asesinato del califa al-Walid II una grave crisis comienza en el califato de los omeyas .

Acontecimientos

Con el derrocamiento del califa omeya Walid II se inicia la Tercera Fitna, sucediéndose en el mismo año los califas omeyas Yazid III, Ibrahim y Marwán II.

Abderrahman ibn Habib, nieto de Uqba ibn Nafi, gobernador de Ifriqiya, se proclamó independiente de Túnez.1​

Levantamiento álida de Abdallah ibn Mu'awiya en Kufa, sofocado por el gobernador omeya de Irak, se extiende posteriormente al sur de Persia.

Enfrentamientos en Siria e Irak entre qaisíes partidarios de Marwán II y kalbíes partidarios de Ibrahim.

En diciembre Marwán II entra en Damasco siendo proclamado Califa.

Nacimientos

Pedro de Pisa, gramático y eclesiástico.

Fallecimientos

Enero: Liutprando, rey de los lombardos.

17 de abril: Al-Walid II, 11.º califa omeya.

25 de septiembre: Yazid III, 12.º califa omeya.


✺- 754→3 de mayo: terremoto cerca de Jerusalén, registrado en Alepo (Siria) y Antioquía (Turquía).1​

Junio: a la muerte de su hermano As-Saffah, Al-Mansur se convierte en el nuevo Califa→

→Nacimientos

1 de abril: Carlomagno, rey franco (f. 814). Esta fecha es poco probable; otros años de nacimiento más posibles son el 742, 747 o 748→

→Fallecimientos

Childerico III (40), último rey franco de la dinastía Merovingia (n. 714)→

→10 de junio: Abul-‘Abbás As-Saffah, califa abbasí de Kufa.


✺- 764→764 (DCCLXIV) fue un año bisiesto comenzado en domingo del calendario juliano, en vigor en aquella fecha→

Acontecimientos

El Hyakumanto Darani, un documento en japonés, fue publicado y es considerado el primer texto impreso de la historia→

→Domenico Monegario es depuesto, después de que el papa Paulo I exigiera donaciones a Venecia. Monegario es cegado y exiliado y es sucedido por Maurizio Galbaio lo sucede como el séptimo dux de Venecia→

→De acuerdo a Teófanes el Confesor, icebergs flotan pasando por Constantinopla desde el Mar Negro. (fecha aproximada)

El conde franco Cancor funda la Abadía de Lorsch.


✺- 774→Silo de Asturias accede al trono y traslada la capital del Reino a Pravia. El joven Alfonso sigue siendo considerado inmaduro→

→Carlomagno vence a Desiderio, último rey de Lombardía y se adueña de sus títulos y sus territorios→

→Carlomagno conquista Córcega→

→Fallecimientos

Aurelio, rey de Asturias.


✺- 784→784 (DCCLXXXIV) fue un año bisiesto comenzado en jueves del calendario juliano, en vigor en aquella fecha→

Acontecimientos

Fundación de Cuenca (España)→

→Reinando Mauregato de Asturias se celebra el Concilio de Sevilla, donde se inicia la línea adopcionista propugnada por Elipando, obispo de Toledo, y Félix de Urgel→

→Iniciación de la construcción de la mezquita de Córdoba.



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Agregado por: Ing. Carlos Juan Felipe Urdaneta Alamo, MD.IG.


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Abd al-Aziz ibn Musa al-Bekir 2nd walí of al-Andalus ★Bisabuelo n°25M★ Ref: Aa-0680 |•••► #EGIPTO 🏆 🇪🇬 #Genealogía #Genealogy


 25 ° Bisabuelo/ Great Grandfather de: Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo →Abd al-Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus is your 25th great grandfather.


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Abd al-Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus is your 25th great grandfather.of→ Carlos Juan Felipe Antonio Vicente De La Cruz Urdaneta Alamo→  Morella Álamo Borges

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her father → María de Guía de Jesús de Monserrate é Ibarra

his mother → Teniente Coronel Manuel José de Monserrate y Urbina

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his mother → Andrés Manuel Ortiz de Urbina y Landaeta, I Marqués de Torrecasa

her father → Manuel Ortiz de Urbina y Márquez de Cañizares

his father → Manuel de Ortiz de Urbina y Suárez

his father → Juan Ortíz de Urbina y Eguíluz

his father → Martín Ortíz de Urbina

his father → Pedro Ortiz de Urbina

his father → Ortún Díaz de Urbina

his father → Diego López

his father → Diego I el Blanco López, III señor de Vizcaya

his father → Lope Díaz Íñiguez, II señor de Vizcaya, IV Conde de Viscaya

his father → Toda Fortúnez

his mother → Fortún Sánchez, señor de Nájera

her father → Sancho López

his father → Lope Fortúnez

his father → Oria (Aurea) Bint Ibn Musa Banu Qasi

his mother → Lope ibn Musa

her father → Musa Ibn Musa lbn Qasaw, Walí de Tudela, Huesca y Zaragoza

his father → Muza Ibn Fortún ibn Qasi, valì de Zaragoza, Arnedo y de Tudela

his father → 'A'isha ibn Abdul Aziz

his mother → 'Abd al-'Aziz ibn Musa al-Bekir, valí de al-Andalus

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'Abd al-'Aziz Musa al-Bekir, 2nd Wali of al-Andalus MP

Gender: Male

Birth: circa 680

Egypt

Death: 717 (32-42)

Egypt (Killed)

Place of Burial: Egypt

Immediate Family:

Son of Musa ibn Nusair al-Bekir and Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

Husband of N.N. and Egilona, Visigoth queen consort

Father of 'A'isha ibn Abdul Aziz

Brother of Uthman bin Musa al-Bekir and 'Abdullah bin Musa bin Nusair al-Bekir, valí de Ifriqiya


Added by: Ons Alkhadra on December 10, 2007

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Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusair (en árabe, عبد العزيز بن موسى) fue el primer valí de Al-Ándalus, gobernando entre los años 714 al 716. Residió en Ishbiliya (Sevilla).


Era hijo del Musa ibn Nusair, quien le había encargado diversas misiones en el Magreb. Cuando en 714, el padre marchó a Damasco al ser llamado por el Califa Walid I, designó a su hijo Abd al-Aziz como gobernador de Al-Ándalus. Se casó con Egilona, viuda de Rodrigo para intentar atraer a la nobleza visigoda.


Su figura y actuación, a pesar de su breve mandato, ha sido vista de forma muy diferente por la historiografía. Para unos, fue un modelo de gobernante; para otros, todo lo contrario, y lo acusan de apóstasta y de relbe, con lo que justifican su asesinato.


Musa le puso como asesor a Habib ibn Abi 'Ubayda al-Fihri, una persona de gran prestigio entre el yund árabe que permaneció en Al-Ándalus. Como gobernante, Abd al-Aziz ibn Musa, trató de completar y consolidar la política iniciada por su padre de afianzar el dominio musulmán en la Península Ibérica. Para ello siempre se encontró con la dificultad de la escasez de efectivos militares, por lo que tuvo que traer nuevos contingentes a los que prometió dar tierras.


Dicha política de reclutamiento tuvo como consecuencia diversas tensiones económicas y sociales entre los primeros conquistadores que acompañaron a Musa a la Península y que allí se quedaron, pues debían repartir sus ganancias y bienes con los recién llegados. En su mayoría, los nuevos efectivos eran bereberes o mawali (clientes o libertos omeyas). Estos conflictos han sido vistos como la causa del asesinato de Abd al-Aziz, que fue promovido por el yund árabe dirigido por su cabecilla Habib ibn Abi 'Ubayda al-Fihri, el asesor puesto por su padre.


A finales de 714, al conocerse la renuncia a la corona del rey Agila II, los visigodos aliados se rebelaron y proclamaron rey a Ardón. Abd al-Aziz intentó que obedecieran al Califa en 715, pero al no conseguirlo decidió conquistar militarmente la Tarraconense nororiental y la Septimania. Pero antes de conseguir reunir el ejército que tenía que marchar a la zona fue asesinado en la primavera de 716. Fuentes cristianas achacan su muerte a una orden directa del califa de Damasco, Solimán, al ser denunciado por haberse convertido al cristianismo a instancias de su esposa.


Para conseguir más fácilmente el dominio musulmán en la Península, Abd-al-Aziz siguió una política de pactos o tratados, mediante capitulaciones, con los mandatarios visigodos. Esta política fue la más frecuente y generalizada. Uno de los tratados mejor documentados -recogido por diversos autores como al-Dabbi, al-Razi, al-'Udri y al-Himyari- fue el que hizo (abril de 713) con Teodomiro, mandatario visigodo de la zona suroriental de la Península -Orihuela, Mula, Lorca, Alicante, Elche, Balantala y Ello-. En él y entre otras catorce importantes y significativas disposiciones, se permitía a Teodomiro poder seguir gobernando en dicha zona tras la conquista.


Tras su asesinato, fue sucedido interinamente por Ayyub Habib al-Lajmi.


From Wikipedia, the free encyclopedia


Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr (عبد العزيز بن موسى) was the first governor of Al-Andalus, in modern-day Spain and Portugual.[1] He was the son of Musa ibn Nusayr, the governor of Ifriqiya. ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr had a long history of political and military involvement along with his father.


Contents [hide]


1 Origins of Power


2 Conquest and reign of Spain


3 Personal life and influences


4 Assassination and Al-Andalus after


5 References


[edit] Origins of Power


‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr accompanied his father in 712 to aid the Berber general, Tariq, in the Umayyad conquest of Hispania.[2] It has been speculated that Musa ibn Nusayr and his son, both Arabs, did not want the glory of conquest to be claimed by a Berber.[3] The conquest of the area was progressing smoothly under Tariq, Musa ibn Nusayr and ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr. With the success of the conquest apparent, Tariq and Musa ibn Nusayr were called back to Syria by the Umayyad caliph, Sulayman, in 714. ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr was given the governorship of Al-Andalus by his father.[4] Musa ibn Nusayr, upon his return to Damascus, fell into disfavor with the caliph and ended his days in Medina as an “old and broken man.”[5] ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr outlived his son, ‘Abd al-Aziz ibn Musa.


[edit] Conquest and reign of Spain


‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr chose the town of Seville as his capital city.[6] Seville, located in the modern day province of Andalucía in southern Spain on the Guadalquivir River.[7] Under ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr’s leadership after the departure of his father and Tariq, Islamic power, in what came to be known as Al-Andalus, expanded into modern day Portugal in the west and the sub-Pyrenean regions in the north.[8] In one of the newly conquered lands, ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr signed a treaty with the Gothic lord of Murcia, Theodemir. His name in Arabic is Tudmir. The treaty, known as the Treaty of Tudmir, gave Visigothic Christians the right to continue to practice their religion, as long as they paid a special tax and remained loyal to their Muslim overlords.[9]


[edit] Personal life and influences


‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr remained in power and even married the widow Egilon, the wife of the last Visigothic king, Roderic. Egilon took the name Umm ‘Asim upon her marriage and conversion to Islam.[9] In his marriage to Egilon, ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr set a trend of espousing local Visigothic women, due to the lack of Arab and Berber women. This lack was because Arab and Berber women did not accompany the army into Al-Andalus at the beginning of the conquest of Spain. The practice of taking conquered women as wives almost became a general rule for conquering Muslim leaders.[10] Egilon’s influence over ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr was not common. Some felt that she held too much influence and sway over ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr.[11] Egilon coaxed ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr to wear a crown, and lower entrance ways to promote veneration of him and people bowing to him. Egilon even had ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr make the entrance to his audience chamber lower, so that upon entering, he would be bowing to her. These links to the Visigothic royalty and the influence of Egilon led to the misconception and rumors that ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr had converted to Christianity. These rumors even reached the Umayyad Caliph Sulaymān in Damascus. Troubled by these rumors, the caliph ordered ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr to be killed. [12]


[edit] Assassination and Al-Andalus after


Sources differ on the year, but ‘Abd al-Aziz Ibn Musa ibn Nusayr was assassinated by Ziyad ibn ‘Udhra al-Balawi on order of the Caliph Sulayman.[13] However, Ibn Khaldun reports the order was received and carried out by Habib ibn Abi Obeida al-Fihri [14] The caliph feared that he wanted to establish his own personal monarchy in Spain, separate from the Umayyad caliphate based in Damascus.[15] Dates of his assassination vary between the years 715 ,[16] 716 ,[17] or 718 .[18] ‘Abd al-Aziz ibn Musa was beheaded in the monastery of Santa Rufina, used during the time as a mosque.[19] After his death, ‘Abd al-Aziz ibn Musa’s head was brought to Damascus and displayed publicly to an audience where the caliph knew that his father, Ibn Musa ibn Nusayr, was in attendance.[20] ‘Abd al-Aziz ibn Musa ibn Nusayr was succeeded by his cousin, Ayyub ibn Habib al-Lakhmi, who is thought to have played a role in his assassination.[21] His tenure as governor did not last long and for a period of forty years following his assassination, Al-Andalus was filled with chaos and turmoil. Rival Arab factions continuously fought to gain power, and also to expand Islamic control in the area. Governors were appointed or chosen, but there were often deposed by rival groups or by the Umayyad caliph in Damascus. This pattern continued until 758, when an Umayyad caliphate was established in Córdoba.[22] Islamic power remained in the region until 1492, when Ferdinand and Isabella conquered the Islamic kingdom of Granada. [23]


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ʿAbd Allāh b. Mūsā b. Nuṣayr


by Farzaneh, Babak;  Lahouti, Hassan 


ʿAbd Allāh b. Mūsā b. Nuṣayr followed his father Mūsā in becoming the governor of Ifrīqiya, and conquered the Maghrib and al-Andalus. Little is known of his life. Two facts are clear: when his father established his power in various parts of North Africa, he dispatched ʿAbd Allāh to the neighbouring islands to extend his conquests, and the son achieved considerable victories during this mission (Ibn al-Athīr, 4/539–540; ʿInān, 1/25–26). In addition, after Ṭāriq b. Ziyād's conquests, when Mūsā b. Nuṣayr set out for al-Andalus in 93/712, he appointed his son ʿAbd Allāh as the governor of al-Qayrawān before proceeding (Ibn ʿIdhārī, 1/43; al-Maqqarī, 1/277; al-Rikābī, 12–13; al-Balādhurī, 323; Ibn ʿAbd al-Ḥakam, 207). According to Ibn ʿAbd al-Ḥakam (p. 210), after two years and some months, Mūsā b. Nuṣayr was recalled by the Umayyad caliph al-Walīd b. ʿAbd al-Malik to Damascus, and he appointed his sons to govern in his stead: Marwān as the governor of Ṭanja (today known as Tangier in northern Morocco); ʿAbd al-ʿAzīz to govern al-Andalus; and ¶ ʿAbd Allāh to govern Ifrīqiya (Farrūkh, 4/38). Although Mūsā b. Nuṣayr was insulted and punished by the new Umayyad caliph, Sulaymān b. ʿAbd al-Malik, his sons were confirmed in their positions, which they held for some time (ʿInān, 1/57; cf. Farrūkh 4/38). In 97/716 ʿAbd Allāh was dismissed from his position as governor of Ifrīqiya on the orders of Sulaymān b. ʿAbd al-Malik, who appointed Muḥammad b. Yazīd al-Qurashī as governor there instead (see Ibn al-Athīr, 5/23). Reports regarding ʿAbd Allāh's subsequent fate are somewhat vague: Ibn ʿIdhārī (1/47) says that Muḥammad b. Yazīd imprisoned and killed ʿAbd Allāh. Ibn Ḥabīb (p. 492) states that when Bishr b. Ṣafwān al-Kalbī was appointed to govern Ifrīqiya, in 102/721, he accused ʿAbd Allāh of the murder of Yazīd b. Abī Muslim. He had ʿAbd Allāh put to death as a result of this accusation and sent his head to Yazīd b. ʿAbd al-Malik in Syria (see also Ibn ʿAbd al-Ḥakam, 213–215; al-Balādhurī, 324).


Babak Farzaneh Tr. Hassan Lahouti


Bibliography


al-Balādhurī, Aḥmad, Futūḥ al-buldān, ed. ʿAbd Allāh Anīs al-Ṭabbāʿ and ʿUmar Anīs al-Ṭabbāʿ (Beirut, 1407/1987)


Farrūkh, ʿUmar, Taʾrīkh al-adab al-ʿArabī (Beirut, 1984)


Ibn ʿAbd al-Ḥakam, ʿAbd al-Raḥmān, Futūḥ Miṣr wa akhbāruhā (Baghdad, 1920)


Ibn al-Athīr, al-Kāmil


Ibn Ḥabīb, Muḥammad, al-Muḥabbar, ed. Ilse Lichtenstädter (Hyderabad, 1361/1942)


Ibn ʿIdhārī, al-Bayān al-mughrib fī akhbār al-Maghrib, ed. G. S. Colin and E. Lévi-Provençal (Beirut, 1983)


ʿInān, Muḥammad ʿAbd Allāh, Dawlat al-Islām fī al-Andalus (Cairo, 1408/1988)


al-Maqqarī, Aḥmad, Nafḥ al-ṭib, ed. Iḥsān ʿAbbās (Beirut, 1388/1968)


al-Rikābī, Jawdat, Fī al-adab al-Andalusī (Cairo, 1970).


Citation Farzaneh, Babak; Lahouti, Hassan. " ʿAbd Allāh b. Mūsā b. Nuṣayr." Encyclopaedia Islamica. Editors-in-Chief: Wilferd Madelung and, Farhad Daftary. Brill Online , 2013. Reference. Jim Harlow. 01 February 2013 <http://referenceworks.brillonline.com/entries/encyclopaedia-islamic...>



Governor of Egypt?


Governor of al-Andalus (later Andalucia), or maybe only of Spalis (later Ishbiliyah, now Seville) (0712-0717)


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Egilona, Visigoth queen consort

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'A'isha ibn Abdul Aziz

daughter


N.N.

wife


Amîna binte Marwân I bin al-Hakam

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Musa ibn Nusair al-Bekir

father


Uthman bin Musa al-Bekir

brother


'Abdullah bin Musa bin Nusair al...

brother


Egilom Umm Hashim Balthes

stepdaughter


Umm bint Marwan

stepmother


Ṭāriḳ ibn Ziyād ibn ʿAbd ...

father's partner


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✺- 680→Ervigio se convierte en rey visigodo tras deponer a Wamba.


✺- 690→17 de octubre: en China, Wu Zetian se corona como Emperatriz e inicia una purga contra sus opositores y rivales. Sería la única soberana femenina de la historia china.1​


✺- 700→Égica, rey de los Visigodos, proclama una ley según la cual todo individuo puede ser arrestado y torturado para hacerle reconocer su eventual servidumbre.


✺- 710→Rodrigo, duque de Bética es proclamado rey visigodo; los vitizanos, partidarios de Aquila, llaman en su ayuda a los musulmanes del norte de África.



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